Una tesi doctoral de l’UJI aborda el paper de la publicitat oficial mexicana per a legitimar la lluita armada contra el narcotràfic

26/05/2016 | SCP

La tesi presentada a la Universitat Jaume I per Hermes Ulisses Prieto Mora sobre la narrativa donada al conflicte pel narcotràfic a Mèxic durant el sexenni del president Felipe Calderón a través de la publicitat institucional mexicana, ha posat de manifest que, més enllà de ser emprada com una eina comunicativa per a la promoció social i la transformació del conflicte, la publicitat oficial va ser utilitzada per a legitimar l'estratègia armada de combat al narcotràfic en el país nord-americà.

A través d'una anàlisi qualitativa de 127 peces publicitàries, la recerca assenyala que la publicitat va transmetre una imatge esbiaixada sobre el conflicte pel narcotràfic, on les forces armades són presentades com a redemptores, els presumptes criminals com a enemics i traïdors a la pàtria i la societat civil com un subjecte no apoderat que necessita protecció i tutela per part del Govern Federal, a més de presentar-se la lluita armada com l'única estratègia vàlida per a fer front al fenomen del narcotràfic. Per la seua banda, la pau o les cultures de pau són promogudes de manera ínfima i circumstancial en el relat publicitari.

L'autor de la tesi recorda que Mèxic es troba immers en una espiral de violència des que al desembre de 2006 el llavors president Felipe Calderón decidira utilitzar les forces armades a gran escala per a combatre el crim organitzat, estratègia que ha generat més de 100.000 homicidis en l'última dècada i diverses desenes de milers de desapareguts. Prieto es mostra convençut de la imperant necessitat de  revertir aquesta situació, afirmant que «un repte de tal importància com el narcotràfic internacional requereix acostaments interdisciplinaris». Per això, proposa en la seua recerca que la publicitat oficial mexicana hauria de ser emprada com un element de promoció de cultures de pau que poguera ajudar a la transformació del conflicte a Mèxic a través de l'apoderament de la ciutadania.

La tesi La promoción de culturas de paz en la publicidad oficial: el caso del Gobierno Federal mexicano (2006-2012) en el marco del conflicto por el narcotráfico va ser defensada el passat 6 de maig, i va obtenir la qualificació d'excel·lent cum laude. La tesi ha sigut dirigida per les doctores Eloísa Nos Aldás i María José Gámez Fuentes, professores del Departament de Comunicació de l’UJI. El tribunal va estar conformat per les doctores Susana de Andrés del Campo, de la Universitat de Valladolid; Irene Comins Mingol, professora de la Facultat de Filosofia de l’UJI, i el doctor Alfonso Cortés González, de la Universitat de Màlaga.