L’UJI col·labora en el projecte «Castelló, ciutat amigable amb les persones majors»

24/05/2016 | SCP

L'Ajuntament de Castelló ha reunit a quasi un centenar de persones per a presentar el projecte Castelló, ciutat amigable amb les persones majors, informar sobre el procés de participació ciutadana que s'obri al juny i convidar-los a sumar-se per a aconseguir que “la nostra ciutat es convertisca en un entorn que possibilite als majors el desenvolupament de totes les seues potencialitats”, segons ha afirmat la regidora de Gent Gran, Mary Carmen Ribera.

Castelló, ciutat amigable amb les persones majors, una xarxa promoguda per l'Organització Mundial de la Salut (OMS), es troba ara en la primera de les tres fases que contempla el projecte. “En aquesta primera fase, denominada de planificació, és imprescindible involucrar a les persones majors i altres agents socials per a diagnosticar quin és l'adaptació de la ciutat a les persones majors”, segons ha explicat la regidora. Una vegada completada aquesta diagnosi s'elaborarà un pla d'acció per a executar en la segona fase i s'identificaran els indicadors que permetran avaluar el resultat del projecte en una tercera fase.

El projecte es desenvolupa en col·laboració amb l'Observatori Permanent de la Immigració, representat per Mar Valero Valero de l'Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat, dirigida per Carmen Lázaro del Vicerectorat d’Internacionalització, Cooperació i Multlingüisme de la Universitat Jaume I; i dels professors de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia Antonio Caballer, Raquel Flores i Ana Alarcón al costat d'un grup d'estudiants. L'UJI ja ha realitzat 214 enquestes que aportaran dades quantitatives al procés de participació que s'obri ara. A més, en relació amb la gent gran, des de l’OCDS es du a terme el programa INTERGEN-UJI que promou la convivència entre l’alumnat de l’UJI y persones majors que tinguen interés en compartir la seua llar amb ells. Així, aquest programa té per objectius facilitar la convivència i l’intercanvi d’experiències, recursos i capacitats entre persones de diferents generacions, sensibilitzar i implicar la comunitat universitària en el desenvolupament d’una societat més justa i equitativa i contribuir a la millora de la qualitat de vida de les persones majors en favor d’un envelliment actiu i saludable que afavorisca la solidaritat intergeneracional.

L'edil Mary Carmen Ribera ha defensat que la xarxa de ciutats amigables amb les persones majors, a la qual estan adherides 287 ciutats de 33 països, “naix de la necessitat d'afrontar la transformació demogràfica que s'està vivint en l'actualitat i garantir una òptima qualitat de vida a tots els habitants. Perquè una ciutat amigable ha de ser-ho para totes les edats”.

La participació en aquest diagnòstic de situació, tant d'associacions de gent gran com d'altres agents socials i proveïdors de serveis, es canalitzarà a través de 12 grups focals que arrancaran el pròxim mes de juny i la composició del qual, igual que tota la metodologia aplicada, s'ha realitzat tenint en compte les recomanacions de l'OMS a través del denominat protocol de Vancouver. “Es tracta de grups de discussió mitjançant els quals s'arreplegaran les experiències, aportacions i suggeriments de les persones majors i col·lectius representats, la qual cosa aportarà la informació qualitativa necessària per a elaborar el diagnòstic d'avaluació”, ha afegit Ribera.

Dels 12 grups focals constituïts, vuit correspondran a persones majors, un de persones cuidadores; un altre de personal de l'administració pública; un altre de representants de sectors (empresaris, comerciants i col·legis professionals) i un altre d'associacions i ONG. A la reunió informativa celebrada avui en l'edifici de Quatre Cantons estaven convocats representants d'associacions de majors de Castelló, de Centre Ciutat Castelló, del Mercat Central; del Col·legi d'Arquitectes; del Col·legi d'Enginyers; Creu Roja, Càrites, de l'Associació de Familiars d'Alzheimer; de Cocemfe; de l'ONCE; de l'Associació de Sords de Castelló; de Residencial Azahar; de Residencial Savia; i de Mediterrània Gestió Social i Cultural SA.

Les àrees de treball sobre les quals pivotarà aquest diagnòstic global de la ciutat des de la perspectiva de l'envelliment actiu són: espais a l'aire lliure i edificis; transport; habitatge; participació social; respecte i inclusió social; participació cívica i ocupació; comunicació i informació i serveis comunitaris i de salut.

La regidora Mary Carmen Ribera ha subratllat que “les persones majors són els protagonistes i l'element fonamental del projecte” pel que ha agraït a cadascuna de les persones majors participants, així com a totes les entitats, associacions, ONG, empreses, col·legis professionals, representants de mitjans de comunicacions i personal municipal “per la seua implicació i ajuda”.

Informació proporcionada pel Gabinet de Comunicació de l'Ajuntament de Castelló de la Plana