La Càtedra Diputació de Centres Històrics de l'UJI intensifica l'impuls a l'expedient a Patrimoni Mundial de Camins del Penyagolosa

11/05/2016 | SCP

La Càtedra Diputació de Centres Històrics i Itineraris Culturals de la Universitat Jaume I ha intensificat l'impuls a l'expedient Camins del Penyagolosa davant la proximitat de les ancestrals rogacions a partir de la valorització del seu patrimoni cultural. Des de finals de 2015 treballa en la difusió d'aquesta iniciativa, alhora que perfecciona l'expedient de promoció de la candidatura a Patrimoni Mundial de la UNESCO a finals de 2016.

El treball de la Càtedra compta amb el suport de les primeres autoritats i la ciutadania dels municipis implicats. És un recorregut costós i llarg perquè implica la recollida de molta informació (en ocasions perduda), la recuperació de sendes i traçats antics i la reunió habitual de veïns i experts, però revertirà positivament en el futur dels municipis d'interior que tenen en el turisme cultural una font d'oportunitats econòmiques per explorar.

250 veïns i veïnes participen en les reunions als pobles

La Càtedra dirigida des de la Universitat Jaume I pel professor Juan Antonio García Esparza ha conclòs a Atzeneta i Llucena les nou reunions participatives amb els veïns i veïnes dels municipis de Xodos, Vistabella, Ludiente, Castillo de Villamalefa, Villahermosa del Río, les Useres i Culla. En aquestes trobades, els experts que treballen l'expedient tècnic han pogut incorporar més d'una quinzena d'aportacions de la població local, coneixedora de les senderes i detalls patrimonials i tradicionals que envolten les peregrinacions.

Les reunions participatives han permès incloure les aportacions veïnals en els objectius de l'expedient que s'està preparant. A més de la protecció i promoció que es fa dels pobles, cal tenir en compte l'important efecte sobre la divulgació de les peculiaritats del territori que està tenint aquesta iniciativa, ja que en les reunions es posa en comú tot el coneixement que es té d'aquests llocs.

La Càtedra creada al febrer d'aquest any té com a principal objectiu la col·laboració amb els municipis de la província per revalorar el seu patrimoni cultural. Entre els projectes i activitats per desenvolupar es contemplen tant activitats formatives, com de divulgació i transferència del coneixement, a més de projectes de recerca i desenvolupament.