Especialistes aposten pel foment des de l’àmbit educatiu d’una emprenedoria amb valors com a motor d’un nou model econòmic

29/04/2016 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

La Universitat Jaume I ha celebrat una taula redona titulada «Passos cap a una universitat emprenedora: de les muses al teatre» dins de la Jornada «25 anys UJI, 25 anys emprenent. Caminant cap al futur amb la nostra experiència» en la qual s’ha posat de relleu la necessitat de promoure una emprenedoria de valors des de l’àmbit educatiu que porte a un canvi en el model econòmic actual.

En la taula ha participat el conseller d’Economia, Sostenibilitat, Sectors Productius, Comerç i Treball, Rafael Climent; el president del Consell Social de l’UJI, José L. Breva; el president de la Fundació de la Ciutat Politècnica de la Innovació, Juan Julià; el director del Centro Internacional Santander Emprendimiento (CISE), Federico Gutiérrez-Solana, i l’alcaldessa de Castelló de la Plana, Amparo Marco, sota la moderació de José Luís Valencia, director d’El periódico Mediterráneo.

Gutiérrez-Solana ha afirmat que «la universitat ha d’actuar de manera integral i planificar les accions d’emprenedoria perquè és un entorn estratègic de primer nivell». Així mateix, ha afegit que és necessari sensibilitzar a tot l’entorn universitari en actituds emprenedores i «irradiar aquesta cultura a tots els sectors educatius previs» per a la qual cosa ha reclamat un major suport econòmic a les administracions públiques.

Climent també ha assenyalat que els valors de l’esperit emprenedor s’han de fomentar en totes les edats educatives i ha advocat per l’impuls de projectes que tinguen rendibilitat no sols econòmica sinó també social i mediambiental perquè «hem de superar la visió financera d’emprendre i fomentar valors com la igualtat social, l’impacte mediambiental o els requisits ètics». D’altra banda, ha afirmat que en matèria d’emprenedoria es necessita un model col·laboratiu i transversal perquè «tenim un ecosistema emprenedor però una escassa coordinació que porta a una falta d’optimització».

Per la seua banda, Julià ha partit de la premissa de què l’emprenedoria forma part de la missió universitària tant com formar i transferir el coneixement. A més, ha subratllat com Climent la importància de promoure «l’emprenedoria intel·ligent i amb valors» perquè s’ha d’utilitzar «no sols per a generar riquesa o ocupació sinó per a aconseguir un canvi de model econòmic». En aquest sentit, ha posat de relleu que els estudis mostren que les universitats són el millor ecosistema per a fomentar aquest tipus d’emprenedoria amb més d’un 42% d’iniciatives emprenedores per part de persones amb estudis superiors i uns indicadors de qualitat, innovació o tecnologies avançades més elevats quan l’emprenedoria ve de la universitat front a la mitjana espanyola.

En aquesta línia. Marco ha apuntat que ser emprenedor és una actitud proactiva que s’ha de crear dins de l’àmbit universitari, tant en el professorat com l’estudiantat, perquè és el camí per a arribar a una societat d’excel·lència. A més, ha apuntat que aquesta emprenedoria s’ha de permeabilitzar a la societat amb el suport de les administracions públiques i privades i les organitzacions empresarials.

Per la seua part, Breva també ha coincidit en la necessitat de conscienciar el professorat de què l’emprenedoria és essencial.  A més, ha afirmat que «l’emprenedoria requereix del compromís de l’Estat i les administracions» i ha reclamat l’eliminació dels entrebancs burocràtics i la simplificació dels procediments per a la creació d’empreses.

 

Fotografies

Vídeo en diferents formats

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions