Mira: «La nostra llengua continua estant en una desigualtat brutal» El CULC ha nomenat soci d’honor 2016 el professor Joan Francesc Mira

28/04/2016 | SCP

El Col·lectiu Universitat Jaume I per la Llengua i la Cultura (CULC) ha nomenat soci d’honor 2016 el professor, escriptor i antropòleg Joan Francesc Mira en un acte que s’ha celebrat a la Facultat de Ciències Humanes i Socials i que ha comptat amb les intervencions de Rosa Agost, degana de la FCHS, i Carme Pinyana, presidenta del CULC, a més del mateix Mira.

Agost ha assenyalat que amb aquest acte es vol «conèixer i reconèixer una de les persones referents de la nostra terra i la nostra llengua». Així, ha destacat la seua tasca com a professor, en la qual mostra «la seua passió per aprendre i ensenyar, que també transmet als alumnes»; com a traductor amb «un treball exquisit de milers d’hores per a fer-nos arribar les grans obres de la cultura universal», a més del seu «esperit inconformista» com a assagista o «la seua estima profunda per l’ésser humà» en la vessant humanista.

Per la seua part, la presidenta del CULC ha recordat que l’objectiu del col·lectiu és la realització d’accions proactives a favor de la pervivència i impuls de la llengua i la cultura valencianes i ha reivindicat un major compromís i convicció per part de l’UJI en la implantació de la llengua pròpia. Així mateix, ha destacat la figura de Mira com a referent cultural i ideològic.

Finalment, Mira ha agraït un homenatge tan «reconfortant i emotiu que expressa una gran civilitat». Pel que fa a la llengua valenciana, ha afirmat que «continuem estant en una desigualtat brutal» i ha reiterat les paraules de Pinyana assenyalant que «falta convicció sobre el fet que és una realitat que s’ha de resoldre i després tenir la voluntat de fer-ho per a arribar a la normalitat». Quant a la creació literària, l’escriptor ha explicat que «fer determinades coses té un punt de plaer i goig, i quan l’autor n'ha gaudit es trasllada al lector d’alguna manera». En aquest sentit, ha conclòs que «transmetre una sensació i experiències de fons a través del llenguatge és un dels objectius de la literatura».

L’acte d’homenatge, coordinat per Fàtima Agut, s’ha completat amb música de Roser Barberà i Pau Aparisi i les lectures de fragments de L’Odissea i La Divina Comèdia per part d’Evàlia Beltrán, Susana Claramonte, María Rodríguez i Lucía Martínez.