L’UJI presenta les novetats de la distribució LliureX per a centres educatius LliureX ha comptabilitzat 25.000 descàrregues l’últim any amb visites de més de 80 països

14/04/2016 | SCP

•  jornada-lliurex _MG_0407w

Inauguració de la jornada. | FOTO: Àlex Pérez

La Universitat Jaume I ha celebrat la III Jornada sobre Innovació Educativa utilitzant LliureX, organitzada per la Unitat de Suport Educatiu en col·laboració amb el CEFIRE de Castelló, en la qual s’han abordat les novetats d’aquesta distribució de codi obert utilitzada als centres educatius de la Comunitat Valenciana. La inauguració ha comptat amb la presència del vicerector de Campus, Infraestructures i Noves Tecnologies de l’UJI, Pablo Aibar; la subdirectora general d’Innovació Tecnològica en els àmbits d’Educació, Hisenda i Justícia de la Generalitat Valenciana, M. José Ramis, i el coordinador del projecte LliureX a l’UJI, Julio Pacheco.

Aibar ha posat en relleu la consolidació d’aquestes jornades destinades a promoure l’ús de les TIC basades en programari lliure i destinades a mantenir i millorar la capacitació del professorat i l’estudiantat a través d’un millor coneixement de LliureX. Així, ha destacat «la importància de promoure la innovació des de la Universitat perquè la comunitat universitària i especialment els docents, encarregats de transferir els coneixements a l’entorn social, experimenten els beneficis i les possibilitats de les eines tecnològiques i les posen en pràctica».

Per la seua banda, Ramis ha exposat les tres línies prioritàries de treball en l’àmbit de l’educació i les noves tecnologies: la millora de les infraestructures, la millora d’equipament i més agilitat en el servei tècnic.

Pel que fa a la millora de les comunicacions, ha explicat que l’objectiu és aconseguir que tots els col·legis tinguen una connexió de 100 Mb. En aquest sentit, ha apuntat que actualment 467 centres ja disposen de banda ampla i d’ací al 30 de juny, quan finalitza el contracte actual, el compromís és que s’amplie a 135 centres més per a arribar al 38% de les seus educatives i al 52% de l’alumnat. Així mateix, ha afegit que s’ha tret una nova licitació per a estendre més la banda ampla i també està prevista la signatura d’un conveni amb el Ministeri d’Educació per a participar en el projecte «Escuelas conectadas».

Quant a l’equipament, ha assenyalat que l’any passat es van adquirir 13.274 equips nous que s’estan distribuint enguany i està prevista la compra de 18.000 equips més i 1.000 pissarres digitals. Finalment, ha explicat que es preveu que el servei tècnic s’amplie aproximadament al doble d’efectius.

A continuació, David Montalván, responsable del projecte LliureX, ha aportat algunes dades d’utilització de la distribució que ha aconseguit 25.000 descàrregues l’últim any i visites des de més de 80 països. Així mateix, ha explicat algunes de les millores de la versió 15.05 de LliureX, que s’actualitzarà quan finalitze el curs acadèmic i introduirà la solució a algunes problemàtiques detectades.

A més, ha explicat algunes novetats que s’han realitzat, com ara la creació d’un wiki amb informació, manuals, videotutorials, etc., per a facilitar l’ús de LliureX; major atenció als fòrums, que tenen més de 6.000 comentaris, per a donar un millor suport a l’usuari; la incorporació d’estadístiques d’ús d’aplicacions, i la implementació d’un gestor automàtic d’actualitzacions i configuracions.

Finalment, ha assenyalat que s’està treballant en la versió 16 de LliureX i ha presentat algunes de les seues característiques, com ara el nou entorn d’escriptori XFCE per a les aules i el Cinnamon per a equips independents; l’assistent per a la creació d’una wi-fi segura  o el nou entorn de gestió web centralitzat, entre altres.

La jornada també ha inclòs xarrades sobre aplicacions d’innovació educativa; propostes per a muntar un model de centre reutilitzant equips; la creació de videotutorials amb LliureX, o la instal·lació de LliureX en diferents suports (uefi, portàtils, màquines virtuals, etc.).