La Diputació i la Universitat Jaume I creen una Càtedra de Centres Històrics per a ajudar els municipis a revalorar el seu patrimoni

01/03/2016 | SCP

•  conveni-diputacio diputacio

Vicent Climent i Javier Moliner.

El president de la Diputació de Castelló, Javier Moliner i el rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, han signat un conveni per a la creació de la Càtedra de Centres Històrics que donarà ajuda als municipis per a revalorar el seu patrimoni cultural.

La nova càtedra, a la qual el govern provincial aportarà 35.000 euros, permetrà que estudiantat de camps vinculats amb l'àrea patrimonial, desenvolupe treballs de recerca en els municipis castellonencs que milloren el seu patrimoni. També inclourà l'assessorament en aspectes per a la conservació patrimonial (plans especials, registres, catalogacions, inventariats, estudis de viabilitat, patològics, conservació i manteniment) que es realitzaran a través de les estades en pràctiques de l'alumnat de l'últim curs del Grau en Arquitectura Tècnica.

El president de la Diputació, Javier Moliner, ha destacat «l'excel·lent relació del govern provincial i la UJI, així com l'aposta per donar suport a iniciatives com aquesta que bolquen el coneixement sobre el territori». Moliner ha assegurat que aquestes iniciatives «permeten que des de la universitat, des dels àmbits científics i tècnics es puga col·laborar i contribuir al millor desenvolupament territorial de la província de Castelló. Crec que aquesta transferència de coneixement entre el centre més gran de generació de talent que és la universitat i el territori provincial al qual dóna servei aquest govern provincial és un repte fonamental per al qual seguirem treballant i pel qual sempre apostarem».

Per la seua banda el rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, ha mostrat la seua satisfacció per la signatura d'aquest conveni que «suposa la creació d'una càtedra gràcies a la confiança dipositada per la Diputació en la Universitat perquè faça aquesta labor, la de generar coneixement i bolcar-lo en el territori, la qual cosa implica una projecció de prosperitat en molts sentits però sobretot en un, una prosperitat cultural que crec que el territori provincial necessita i que va vinculat a la prosperitat econòmica. És molt satisfactòria la col·laboració permanent que mantenen ambdues institucions, reconeixem de fet aquesta col·laboració amb la medalla a la Diputació, i esperem que l'engegada d'aquesta nova Càtedra siga beneficiosa per a tots i, sobretot, per als municipis de la província de Castelló».

Entre els projectes i activitats que desenvoluparà aquesta Càtedra, es contemplen tant activitats formatives, com de divulgació i transferència del coneixement, com projectes de recerca i desenvolupament.

Bons resultats en la col·laboració amb Camins del Penyagolosa

La suma de sinergies Diputació-UJI en matèria de conservació del patrimoni no és nova, sinó que ja s'ha materialitzat en interessants projectes com ara Camins del Penyagolosa. Aquesta unió d'esforços ha permès que el projecte Camins del Penyagolosa passara a l'àmbit del coneixement universitari a través del curs d'estiu de l’UJI «Paisatge, etnografia i rituals. Caminant cap a la UNESCO» que va tenir molt èxit l'estiu de 2015 i que va permetre divulgar entre la comunitat científica el treball que s'està desenvolupant per a presentar la candidatura a Patrimoni Mundial de la UNESCO.