Una tesi de l’UJI reivindica la vigència de la figura i l’obra de Joan Fuster i la seua descripció del territori valencià

24/02/2016 | SCP

La tesi doctoral titulada «El País Valenciano de Joan Fuster i la descripció del territori: producció textual, traducció i recontextualització», defensada per Daniel P. Grau, traductor i professor del Departament de Traducció i Comunicació de la Universitat Jaume I, analitza i posa en valor una part de l’obra fusteriana, la dedicada a la descripció del territori, que fins ara ha rebut menys atenció per part dels investigadors.

La tesi doctoral, dirigida pel catedràtic Vicent Salvador, del Departament de Filologia i Cultures Europees de l’UJI, ha rebut la qualificació d’excel·lent cum laude i se centra en l'estudi, des del punt de vista metodològic de l’anàlisi del discurs, la producció textual que Joan Fuster va dedicar a descriure el territori valencià, principalment El País Valenciano, la guia que Edicions Destino va publicar el 1962 dins la col·lecció «Guías de España». També s’hi tracten altres obres, com ara Alicante y la Costa Blanca (1965), L’Albufera de València (1970), Veure el País Valencià (1983) i el documental Esta es mi tierra: El País Valenciano de Joan Fuster (1982).

Grau conclou que, tot i que la major part de la producció textual relacionada amb el concepte ampli de descripció del territori neix d’encàrrecs editorials, la qualitat d’aquesta parcel·la de l’obra de Joan Fuster es troba al mateix nivell que altres. Així mateix, Daniel P. Grau sosté que cal reivindicar sense complexos la qualitat de l’obra fusteriana redactada en espanyol. Finalment, afirma que el caràcter principalment literari —amb una marcada tendència cap a l’assaig— que Fuster dóna a El País Valenciano permet que en puguem fer una lectura actual sense grans entrebancs ni tenir la sensació que el text ha envellit de manera substancial, malgrat els més de cinquanta anys transcorreguts des que es va publicar.

El tribunal que ha valorat la tesi doctoral ha estat format pel doctor Dominic Keown, catedràtic d’Estudis Catalans de la Universitat de Cambridge; el doctor Josep Guzman, de la Universitat Jaume I, i el doctor Joan Borja, de la Universitat d’Alacant. El tribunal ha destacat, a banda de la idoneïtat i la novetat de la investigació, la qualitat de la prosa del doctorand, digna dels millors assaigs fusterians.