Un debat organitzat pel CULC remarca la necessitat de crear una nova RTVV íntegrament en valencià

18/01/2016 | SCP

•  taula-culc taula-culc

D'esquerra a dreta: Rubén Trenzano, Eva Alcón, Josep Lluís Fitó i Pilar Safont. | FOTO: Àlex Pérez

•  taula-culc public-CULC

El Col·lectiu Universitat Jaume I per la Llengua i la Cultura (CULC) ha celebrat una taula redona titulada «Educació i mitjans de comunicació en català», en la qual han participat Rubén Trenzano, director general de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme de la Generalitat Valenciana; Josep Lluís Fitó, periodista i membre del comité d'empresa de RTVV, i Pilar Safont, presidenta del CULC i professora de la Universitat Jaume I, sota la moderació d’Eva Alcón, diputada a les Corts Valencianes i directora del grup d'investigació LAELA.

Trenzano ha afirmat que des del Govern Valencià s’aposta per desplegar la llei d’ús i ensenyament del valencià, que fins ara tan sols s’ha aplicat en certs àmbits com l’escolar, però que també recull l’ús del valencià en els mitjans. En aquest sentit, ha assenyalat que és necessari un espai que consolide la llengua i que vertebre tot el territori, que actue com a element cohesionador i trenque la barrera de les comarques de parla castellana i valenciana. «La nova RTVV ha de ser de qualitat i proximitat i un espai per a potenciar la identitat i la vertebració. Necessitem una llei que aposte per què la RTVV siga íntegrament en valencià» ha conclòs.

Fitó també ha coincidit amb Trenzano i s’ha sumat a la defensa d’una RTVV íntegrament en valencià donat que actualment no existeix cap televisió pública en aquesta llengua.  Així mateix, ha fet referència a la taxa d’atur del 92% en el sector audiovisual valencià i a la proposta de llei per a la reposició de la RTVV que servirà de punt de partida per a començar a definir el model que es vol seguir. «El que s’aprovarà al ple del pròxim dia 23 de desembre, segons els pactes polítics als que finalment s’ha pogut arribat, serà una proposta de RTVV en valencià amb emissió multilingüe en castellà i anglès sempre que siga tècnicament possible» ha explicat.

Per la seua part, Safont ha advocat per impulsar els programes de producció pròpia de qualitat que servisquen de referència. Així mateix, ha assenyalat que es podria aprofitar la nova RTVV per a deixar de banda el doblatge i apostar per aquest tipus de continguts més «autèntics».