El rector, el president de la Generalitat i l’alcalde de Vila-real inauguren la Setmana de la Ciència de Vila-real Vila-real porta la màgia de la ciència als investigadors del demà amb els experiments i demostracions de la Setmana de la Ciència

18/12/2015 | SCP

L'alcalde de Vila-real, José Benlloch, el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, i el rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, van inaugurar dimarts 17 de vesprada una nova edició de la Setmana de la Ciència de Vila-real, una iniciativa organitzada per la Càtedra d'Innovació Ceràmica Ciutat de Vila-real de la Universitat Jaume I que, fins a divendres que ve, despertarà l'interés per la ciència, la tecnologia i la recerca en més de 1.200 escolars de la comarca. Per a açò, la Biblioteca Universitària del Coneixement es converteix aquests dies en un autèntic laboratori amb instrumental científic, robots, experiments i demostracions que es completen enguany amb el camió científic Movilab, un projecte divulgatiu pioner de Red Eléctrica Española, el Centre Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT).

«Són accions com el Movilab i com la Setmana de la Ciència en el seu conjunt les que fan possible que la ciència i la investigació avancen. Perquè apropar la màgia de la ciència als escolars és despertar en ells la curiositat i l'interés pel saber d’aquells que tenen la clau del nostre futur», assenyala Benlloch. «Però per a fer possible que eixa màgia es convertisca en realitat», continua, «i que les recerques ens porten a descobriments que milloren la nostra vida, fa falta una aposta clara per part dels qui tenen els recursos per a fer-ho». En aquest sentit, l'alcalde ha recordat l'esforç que ha realitzat l'Ajuntament en els últims anys, amb la consecució de la marca de Ciutat de la Ciència i la Innovació i la incorporació a la xarxa Innpulso de ciutats innovadores, a més de la creació de l'Institut de la Innovació, dues càtedres universitàries i l'obertura de la seu de l’UJI en la ciutat com les principals «pinzellades» del treball realitzat.

El cap del Consell ha recalcat també aquesta aposta municipal per la innovació que representa l'Ajuntament de Vila-real. «Sense innovació no hi haurà futur; per això són tan importants iniciatives com aquesta», ha afegit Puig, qui ha incidit en el compromís de la Generalitat per «consolidar la política científica a mitjà i llarg termini, perquè la ciència no sap de legislatures». «La Comunitat Valenciana és de les poques autonomies espanyoles en les quals la inversió en investigació ha disminuït en els últims anys; enfront d'açò, hem d'impulsar una aliança entre el sector privat i el públic, les universitats i totes les sinergies possibles, que confluïsquen en una Agència Valenciana de la Innovació», avança el president del Consell. «Perquè no es tracta d'invertir més, que també, si no d'invertir millor», conclou.

Per la seua banda, el rector de l’UJI ha alertat del descens de les vocacions científiques a Espanya i ha destacat la rellevància d'activitats com la Setmana de la Ciència per a «atraure i ensenyar a la societat, en particular als més xicotets, la màgia de la ciència». «Perquè el que ara molts veuen com una cosa màgica, en uns anys la ciència pot convertir-la en realitat», agrega Climent. «La ciència no solament significa progrés, sinó també ajudar a construir una societat més justa», afirma.

La delegada Est de Red Eléctrica Española, Maite Vela, s'ha referit també a la rellevància d'aquest tipus d'iniciatives per a aproximar la ciència a la societat. Amb aquest objectiu, l'entitat, amb la col·laboració del CSIC, la FECYT i Fundación Padrosa, promouen el projecte Mobilab, una laboratori mòbil que coincideix amb la commemoració en 2015 de l'Any Internacional de la Llum. «Amb aquest projecte de divulgació científica, volem posar en valor la importància que la llum ha tingut i té per al desenvolupament de l'home i el futur», assenyala Vela.

Durant cinc dies, la Setmana de la Ciència de Vila-real 2015 ha convocat més de 1.200 estudiants de primària i secundària de tots els col·legis i instituts públics de Vila-real i centres també de Betxí i Borriana per a participar en activitats adaptades als diferents nivells dels escolars, amb expositors demostratius, una mostra de l'evolució de l'instrumental científic o un exemple de laboratori de química, tot açò instal·lat en la planta baixa de la BUC. La Setmana de la Ciència es completa amb les jornades Connecta amb la Ciència, organitzades per l’UJI en la primera planta de l'edifici, i el camió de divulgació Movilab, situat en l'exterior del recinte.

Les accions s'emmarquen a més en les activitats programades per la Universitat Jaume I amb motiu de la Setmana Europea de la Ciència i la Tecnologia, que compten amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia del Ministeri d'Economia i Competitivitat, l'Aula Dávalos Fletcher de la Cultura, les empreses del Grupo Gimeno Facsa i Iproma i BP Oil.

Setmana de la Ciència UJI