L’UJI tanca el seu Pla d’Igualtat (2010-2014) amb dos terços de les accions executades

14/09/2015 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló ha finalitzat l’execució del seu I Pla d’igualtat amb el 64% de les accions realitzades de les 178 previstes. Entre els canvis constatats es troben la incorporació de la variable sexe en les estadístiques de l’UJI; la promoció i implementació d'un llenguatge no sexista; la creació i difusió de recursos en matèria d'igualtat; la implementació del protocol per a la detecció, prevenció i actuació en els casos d'assetjament laboral, assetjament sexual i assetjament per raó de sexe; els cursos de formació sobre temàtiques de gènere; i l'elaboració i implementació de bones pràctiques vinculades amb la igualtat. Un dels motius pel qual no s’han fet totes les accions és a causa del retallament pressupostari que ha afectat a la situació de la universitat els quatre anys que abasta el pla.

L’avaluació de resultats ha permès constatar que gran part de les accions, malgrat el seu volum (178), s’han realitzat. Per fer l'avaluació del procés es va dissenyar una fitxa de seguiment per a cadascuna de les accions que incloïa els següents aspectes: objectius general i específics; mesures que cal realitzar; indicadors per al seu mesurament; recursos assignats; periodicitat; cost; organisme responsables del seguiment i de la implementació; dificultats oposades; solucions empreses i temporització.

Per col·lectius, la proporció de dones entre el professorat s'ha incrementat en quatre punts percentuals i ha superat la mitjana estatal. La presència del PDI femení a l'Escola Superior de Tecnologia s'ha incrementat en tres punts des del primer diagnòstic de 2009 i en la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques, gairebé 6 punts. La Facultat de Ciències de la Salut és la més feminitzada pel que fa al professorat.

Encara que s’ha incrementat el nombre de dones catedràtiques en gairebé 7 punts percentuals respecte al diagnòstic anterior, el repartiment de les càtedres entre dones i homes no és paritari. La proporció de dones en el professorat va canviant de manera inversament proporcional a l'edat: com més edat, menys dones i com menys edat, més dones. Pel que fa a la recerca, el 67% dels investigadors principals són homes, encara que la proporció de sexennis aconseguits és del 55,70%.
En el grup de l’estudiantat hi ha més alumnat femení que masculí. Les titulacions vinculades a les ciències socials continuen sent les més feminitzades i les enginyeries els graus més masculinitzats. Respecte al personal d'administració i serveis, s'ha incrementat el percentatge d'homes però segueixen predominant les dones, encara que en el grup A1 amb direcció, la proporció d'homes és major.

En l’informe elaborat per la Unitat d’Igualtat, dirigida per la professora Mercedes Alcañiz, es destaca la tasca formativa, investigadora i comunicativa realitzada des de l’Institut Universitari d’Estudis Feministes i de Gènere Purificació Escribano i la Fundació Isonomia, encarregada de difondre l’objectiu de la igualtat a la resta de la societat. A més a més, es constata la consolidació dels estudis de gènere en postgrau i doctorat avalats principalment per aquestes dues entitats.

Entre les accions pendents queda la inclusió d'assignatures de gènere en els plans d’estudi, així com que totes les assignatures impartides incloguin alguna referència o tema sobre la perspectiva de gènere. Malgrat que es considera que la formació en gènere és com millor s’aconsegueix la igualtat, la manca de recursos humans i pressupostaris ha dificultat la seua implantació, per això la sensibilització i la formació en igualtat serà un dels objectius prioritaris en el pròxim pla. Altres dels objectius pendents són que encara és superior la representació masculina en els òrgans directius i que encara resta modificar algunes normatives internes.

Informe complet