La Jaume I s'uneix a les universitats valencianes per a aconseguir més fons europeus per a recerca El programa coordinat per RUVID ajuda als grups d’investigació en la sol·licitud de projectes

28/09/2015 | SCP

•  jornades-ruvid _MG_1523in

Presentació del projecte R&I World. | FOTO: Àlex Pérez

La Universitat Jaume I ha acollit la presentació oficial del projecte R&I World impulsat per les set universitats valencianes que formen part de la Red d'Universitats Valencianes per al foment de la R+D+i (RUVID) amb la finalitat de millorar les xifres de participació dels seus investigadors en programes internacionals, especialment europeus, comptar amb un major retorn per a la Comunitat Valenciana i promoure la mobilitat del personal investigador. El vicerector d’Investigació i Doctorat de l’UJI, Antonio Barba, que actualment ocupa la presidència de RUVID, ha destacat l'esforç realitzat per totes les universitats per a engegar un projecte que, a través de la coordinació per part de RUVID, ajude als investigadors a gestionar amb èxit la sol·licitud de projectes.

«Volem que el retorn de fons europeus per a R+D siga més important que el que estem tenint» ha explicat Barba, assenyalant que si bé les dades d'obtenció de projectes europeus per part de les universitats són bastant positives, en les dades globals, on s'inclouen empreses i organitzacions, la Comunitat Valenciana està per sota de la mitjana europea. En aquest sentit, ha destacat la importància del projecte R&I World, que compta amb el suport del Ministeri d'Economia i Competitivitat per als anys 2015 i 2016.

La presentació del projecte ha comptat també amb la presència de la directora General de Recerca Científica i Tècnica del Ministeri d'Economia i Competitivitat, Marina Villegas, la qual ha destacat així mateix la importància d'oferir serveis als grups de recerca que afavoreixen una major presència en els projectes finançats per la Unió Europea. En aquest sentit, ha assenyalat que Espanya aporta el 9,5% del pressupost de més de 77.000 milions d'euros destinat a la convocatòria Horitzó 2020. Villegas ha indicat que enguany s'estan incrementant els fons europeus per a projectes de recerca amb participació espanyola, i confia que accions com la presentada a l’UJI ajuden a mantenir aquesta tendència.

La jornada s’ha completat amb la participació de Pilar Durá, gerent de RUVID, qui, junt a altres membres de la xarxa valenciana, ha presentat els serveis de suport a la internacionalització en el sistema universitari valencià oferits a través del projecte R&I World by RUVID. Entre ells cal destacar els serveis de Mentoring i Pre-avaluació de propostes, en els quals científics experimentats en programes europeus i en l'avaluació de projectes col·laboren per a així compartir el coneixement adquirit i incrementar la qualitat de les propostes presentades. El personal de RUVID, a més de gestionar aquestes peticions, ofereix assistència en la redacció de propostes i la cerca de socis, i informa sobre convocatòries i espais disponibles per a reunions a Brussel·les. Com a Centre de Mobilitat Euraxess a la Comunitat Valenciana, RUVID també dóna ajuda en aspectes pràctics a investigadors desplaçats i difon beques i vacants de recerca.

Els serveis oferits des de RUVID estan pensats especialment per a investigadors sense experiència prèvia en programes internacionals i per als grups que, havent participat ja en projectes europeus com a socis, desitgen passar a ser coordinadors de projectes. Poden beneficiar-se d'aquests serveis els investigadors i investigadores en actiu d'alguna de les set universitats associades a RUVID i de centres del CSIC a la Comunitat Valenciana.