Un estudi demostra que el fum dels incendis forestals agreuja la salut respiratòria dels infants L'UJI participa en la investigació emmarcada al projecte "Infància i medi ambient"

26/09/2015 | SCP

Una investigació promoguda des de la Unitat Mixta d'Investigació en Epidemiologia, Ambient i Salut -formada per la Universitat Jaume I, la Universitat de València i FISABIO- ha demostrat que la contaminació atmosfèrica generada per incendis forestals agreuja la salut respiratòria de la població infantil. Els resultats d’aquest treball s’han publicat en Environmental Geochemistry and Health.

L’estudi, coordinat pel professor de la Facultat d’Infermeria de la UV, Ferran Ballester, ha analitzat els efectes en la salut respiratòria dels infants dels dos grans incendis que ocorregueren simultàniament en zones forestals pròximes a la ciutat de València durant el mes de juliol de 2012. El treball es va realitzar en el marc del projecte "Infància i medi ambient", INMA, una xarxa d’investigació de grups espanyols creada per a estudiar els contaminants ambientals més importants en l’aire, aigua i dieta durant l’embaràs i l’inici de la vida, com també els efectes en el creixement i el desenvolupament infantils.

El professor Ferran Ballester explica que van analitzar els efectes dels focs durant dotze dies en els quals els sinistres van estar actius, en comparació dels dotze dies previs als incendis. En general, una de les conclusions de la investigació en la qual van participar telefònicament els pares de 460 xiquets demostra que l’exposició al fum dels incendis «s’ha associat amb un increment de problemes respiratoris en els infants, els quals van afectar particularment els xiquets susceptibles de patir asma i rinitis».

Els pares van ser entrevistats al voltant tant de l’estat de salut dels seus fills com de les mesures adoptades per a prevenir l’exposició al fum dels incendis, entre altres qüestions. El 82,4% va percebre el fum fora de casa, el 40% dins de la llar i més del 90% de les famílies van observar la presència de cendra.

Ballester comenta que els resultats del treball –encapçalat per la investigadora Ana Maria Vicedo, membre del grup i actualment a la Universitat de Basilea-  revelen que l’exposició al fum dels incendis «va incrementar en tres vegades la probabilitat de patir picor als ulls i de tenir els ulls plorosos i també la gola irritada». A més, «es va detectar una significativa interacció entre la rinitis i l’asma amb episodis d’esternuts, ulls plorosos i picor, i de l’asma amb la gola irritada; és a dir, els xiquets i xiquetes amb asma o rinitis tingueren més probabilitat de patir aquests efectes associats al fum dels incendis», afegeix.

Els investigadors conclouen que aquesta investigació proporciona proves científiques que els incendis, com ara els que arrasaren una part important de la província de València el 2012, «afecten la salut dels xiquets i les xiquetes, especialment en el cas dels que són més susceptibles».

Canvi climàtic i salut pública

Paral·lelament, ateses les prediccions vinculades al canvi climàtic, les quals adverteixen d'un increment del risc d’incendis, en opinió dels autors, «és crucial conèixer els efectes de la salut dels focs forestals i millorar la comprensió del problema per part de la població i dels responsables de la gestió, així com també dissenyar estratègies de salut pública a fi de protegir tant aquells més vulnerables com la resta de la ciutadania». «La prevenció dels incendis i la preparació davant possibles catàstrofes es dibuixen com temes prioritaris en la protecció del medi ambient i de la salut de la població», reiteren els científics.

Les principals línies de recerca de la Unitat Mixta d’Investigació en Epidemiologia, Ambient i Salut de la Universitat de València, FISABIO i la Universitat Jaume I estan vinculades a la relació existent entre els factors del medi ambient -en sentit ampli, perquè inclou la dieta i l’entorn social- i la salut, en especial en població infantil. Entre els projectes que duen a terme destaca l’estudi "Infància i medi ambient" (INMA), en el qual participen altres grups de recerca tant de l’àmbit estatal com de l’internacional.

Health effects of the 2012 Valencia (Spain) wildfires on children in a cohort study. Vicedo-Cabrera AM1, Esplugues A., Iñíguez C., Estarlich M., Ballester F. Environmental Geochemistry and Health. 2015. 29 Jul. PMID: 26215426