L’UJI coordinarà un projecte de promoció de resiliència en el postconflicte colombià en la Universitat d’Antioquia

24/07/2015 | SCP

Universitat d'Antioquia

L’Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat de la Universitat Jaume I coordinarà, a través de l’Observatori Psicosocial de Recursos en Situacions de Desastre, el projecte titulat «Enfortiment d’un sistema integral de promoció de la resiliència en el postconflicte colombià en la Universitat d'Antioquia». El projecte ha sigut un dels nou seleccionats en la convocatòria per a la realització de projectes d’innovació al desenvolupament  de l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament del Ministeri d’Afers Exteriors i Cooperació.

El projecte es realitza amb la Universitat d'Antioquia, que és el soci local, i pretén la creació d'un espai psicosocial en l'Observatori Psicosocial de Recursos en Situacions de Desastre de la Universitat d'Antioquia (OPSIDE-UdeA) per a la intervenció amb diversos col·lectius en la gestió de l'escenari postconflicte mitjançant la sensibilització social, la formació i la promoció de la resiliència. De fet, un dels objectius primordials del projecte és apoderar als beneficiaris perquè siguen ells qui duguen a terme les accions planificades i les puguen multiplicar, de manera que el projecte puga replicar-se en altres comunitats colombianes.

La principal activitat del projecte serà la formació de promotors de la resiliència buscant així un efecte multiplicador. Aquesta formació està dirigida a docents d'escoles rurals, mares de família i agents socials, la qual cosa permetrà la sensibilització de les institucions locals, la població local i membres de la comunitat universitària en la necessitat de realitzar accions que promoguen la resiliència i previnguen la violència i el reclutament forçat en menors i població vulnerable.

Amb la realització d'aquest projecte es pretén optimitzar la col·laboració entre l'OPSIDE-UJI, pioner en la realització de projectes de cooperació en matèria d'atenció psicosocial en situacions de desastre, emergències i desplaçaments de població degut a conflictes armats com el que afecta a Colòmbia, i l'OPSIDE-UdeA. Amb el projecte, a més d'aconseguir millores en la qualitat de vida de la població, s'aconseguirà millorar l'exercici de l'OPSIDE-UdeA com a servei dirigit a la població afectada pel conflicte armat, el desplaçament forçat i la violència generalitzada amb la guia i assessorament de l'OCDS de l’UJI.

El projecte tindrà una durada de 18 mesos i s’iniciarà el mes d’octubre a Antioquia (Colòmbia). En finalitzar, es pretén replicar l'experiència a altres departaments colombians i a altres països de Llatinoamèrica a fi de continuar l'ampliació de la xarxa de col·laboració de l'OPSIDE-UJI de l'OCDS amb països vulnerables davant la idea d'esdeveniments desastrosos, tant naturals com provocats per l'acció humana.