24/07/2015 | SCP

Reunió d'IN2RURAL a Hongria.

El projecte Erasmus+ IN2RURAL (Innovative Practices in Renewable Energies to Improve Rural Employability),  coordinat per la Universitat Jaume I, va celebrar el 7 i 8 de juliol la segona reunió transnacional a la ciutat de Gyöngyös (Hongria). La universitat amfitriona va ser la Károly Róbert Föiskola i la trobada va comptar amb representants dels sis socis que formen part del consorci d’aquest projecte, en el qual participen universitats i PIMES de Romania, Hongria i Espanya. El projecte IN2RURAL busca l’articulació de les energies renovables amb el desenvolupament rural i la millora de l’ocupabilitat entre els joves universitaris, especialment aquells que provenen de zones rurals de les províncies de Castelló, Gyöngyös (Hongria) i Bacau (Romania).

L’objectiu de la reunió va ser donar seguiment als resultats i experiències del projecte, que té una durada de tres anys i un finançament de 238.336 euros per part de la Comissió Europea a través del programa Erasmus+. Les sessions van estar dedicades a planificar el semestre vinent mitjançant la revisió en profunditat dels productes intel·lectuals (estudi sobre necessitats formatives i preparació dels pròxims cursos en línia), al seguiment detallat de l’execució pressupostària i temporal, i a la planificació de les activitats que es realitzaran el semestre vinent (com la publicació de l’estudi i els esdeveniments multiplicadors).

En la reunió van participar Leonor Hernández, professora del Departament d’Enginyeria Mecànica i Construcció i coordinadora del projecte, a més de representants de les PIMES   Heliotec, Geolin i General Electric i les universitats Károly Róbert Föiskola i Vasile Alecsandri din Bacău, a més de responsables de l’Oficina de Relacions Internacionals de la universitat amfitriona.

Col·laboració amb les zones rurals de Castelló

El projecte IN2RURAL es va presentar el passat 12 de juliol a la VII Fira d’Esport i Turisme de Muntanya de La Serra d’en Galceran. La presentació, a càrrec de la tècnica del projecte Isabel Giménez, va començar amb una introducció al projecte Erasmus+, instrument de finançament en el que poden participar els actors locals, com centres educatius, ajuntaments, associacions, PIMES, etc. Seguidament, es va presentar el projecte IN2RURAL i es va informar a les persones assistents sobre els seus objectius, activitats, resultats i impacte esperat.

En la presentació es van mostrar exemples propers de bones pràctiques en l’ús d’energies renovables per al desenvolupament rural, com ara el Mas de Noguera de Caudiel o els municipis de Todolella i Catí. Finalment, es va obrir un debat sobre les possibles col·laboracions en el marc del projecte entre les instàncies locals i la universitat, que va aportar noves possibilitats de interacció i benefici mutu entre el territori i l’acadèmia.

A la xerrada van assistir al voltant de 50 persones, entre les que hi havia representants d’ajuntaments, PIMES i associacions ciutadanes. Entre els aspectes que van suscitar més interès es troben les possibilitats de formació oferides pel projecte, la identificació de casos d’èxit a l’interior de la província i les activitats de difusió sobre energies renovables.

La Fira d’Esport i Turisme es celebra des de l’any 2009 i sorgeix com fruit d’un procés de participació ciutadana per a la promoció del desenvolupament local. Té com a objectiu donar a conèixer els recursos i serveis turístics tant de la Serra d’en Galceran com d'altres pobles de l’interior de Castelló.