11/09/2015 | SCP

El projecte Safecross per al desenvolupament de passos de vianants autoalimentats que avisen al conductor de la presència de vianants a través d'un sistema de llums LED ha resultat finalista en la fase nacional dels prestigiosos premis James Dyson Award. El projecte ha sigut realitzat pels alumnes del grau en Enginyeria de Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes de la Universitat Jaume I Guillermo Roldan, Yolanda Romero, José Bolinches i Diego Escriche en el marc de l'assignatura «Creativitat, innovació i resolució de problemes», impartida pel professor Vicente Chulvi. El projecte Safecross passarà ara a la final internacional que es resoldrà el 10 de novembre de 2015, i en la qual opten a premis de 5.000 lliures per als finalistes i 30.000 per al guanyador.

En l'actualitat existeixen sistemes d'il·luminació en els passos de zebra però resulten cars ja que han d'estar constantment brillant encara que ningú estigui a prop. «El nostre projecte està enfocat a aconseguir l'estalvi d'energia i augmentar al màxim l'alerta per al conductor. Això es pot fer mitjançant l'encesa de la il·luminació només quan es detecta un vianant», expliquen els autors del projecte. Per a aconseguir-ho, han instal·lat sensors que encenen les llums en detectar la presència de vianants. El sistema es completa amb un sistema de llums LED instal·lat en les senyals de tràfic que parpelleja quan s'està utilitzant el pas de vianants amb la finalitat de resoldre el problema que suposa la seua falta de visibilitat.

«Tot el sistema va haver d'instal·lar-se en zones no urbanitzades, per la qual cosa necessitava ser auto-alimentat per un sistema d'energia solar automàtic. A més, necessitàvem que fora barat i atractiu per a l'administració pública i les organitzacions privades», assenyalen els estudiants, afegint que, si s'instal·la correctament, «aquest sistema pot prevenir i evitar una gran quantitat d'espentes i accidents causats pels passos de vianants insegurs, advertint al conductor i il·luminant la zona sense un sol watt de consum de quadrícula».

El James Dyson Award és un prestigiós concurs internacional de disseny que té com objectiu recolzar a les noves generacions d'enginyers. L'enginyer britànic James Dyson, a través de la seua fundació sense ànim de lucre, repta als joves estudiants d'enginyeria i disseny de tot el món a «dissenyar alguna cosa que resolga un problema». El guanyador de la passada edició de 2014 va ser el projecte MOM, una incubadora unflable de baix cost per a països subdesenvolupats. La incubadora es pot plegar per a facilitar el seu transport i funciona amb una bateria que pot durar fins a 24 hores en cas de fallada en el subministrament elèctric. El seu dissenyador, el jove britànic James Roberts, estudiant de la Universitat de Loughborough, va utilitzar les 30.000 lliures del premi per a desenvolupar la seua idea i millorar els seus prototips amb l'objectiu d'arribar a comercialitzar-la.