La campanya de reciclatge de petit electrodomèstic promoguda per l’UJI porta recollits més de 900 quilos

04/06/2015 | SCP

•  campanyareciclatge reciclatge_electric

Es podran seguir dipositant aquest tipus de residus fins a finals de juny en els contenidors de les Facultats, Escola i Rectorat. | FOTO: Damián Llorens

El grup d'Enginyeria de Residus de la Universitat Jaume I en col·laboració amb Reciplana Recuperacions-Fundació Tots Units està desenvolupant una campanya de recollida de residus de petit aparell elèctric i electrònic, en el marc del projecte de recerca “Incorporació de la preparació per a la reutilització en el disseny de petit aparell elèctric i electrònic” que porta recollits fins al moment més de 900 quilos.

Entre els mesos de març a abril, s'han realitzat accions de recollida d'aquest tipus de residus en diversos centres d'educació infantil i primària de Castelló de la Plana: Fadrell, Jaume I, Lluís Revest, Pintor Castell, Cervantes, Isidoro Andrés Villarroya, Mestre Canós Sant Martín i Manel Garcia Grau. En cadascun d'ells s'ha situat durant dues setmanes un contenidor amb la imatge de la campanya, en el qual les famílies han pogut dipositar els petits aparells elèctrics i electrònics en desús que tenien en les seues llars, independentment de si funcionaven o no.

Actualment la campanya s'està desenvolupant en la Universitat Jaume I des del mes de maig. Els membres de la comunitat universitària podran seguir dipositant fins a finals de juny aquest tipus de residus en els contenidors situats per a aquest fi en les entrades de les Facultats, Escola i Rectorat. Fins al moment, la campanya en col·legis i universitat ha rebut molt bon acolliment i s'han superat els 900 kg de petits aparells elèctrics i electrònics recollits fins a maig. D'ells, el 62.9% corresponen a petits aparells elèctrics i electrònics de la llar, 21.9% a petits aparells elèctrics i electrònics d'informàtica i telecomunicacions, 13.1% a monitors i pantalles i 2% a impropis.

El recent RD 110/2015 defineix la categoria de “petit aparell elèctric i electrònic” com a aparells sense cap dimensió exterior superior a 50 cm, entre els quals s'inclouen, entre d'altres: planxes, torradores, assecadors, bullidores elèctriques, aspiradores, forns microones, calculadores, bàscules, aparells de ràdio, rellotges, maquines d'afaitar elèctriques, joguines elèctriques i electrònics, etc. A més, incorpora el foment de tècniques per a la “preparació per a la reutilització” com a acció prioritària de la jerarquia de gestió de residus. Per a aconseguir-ho, resulta especialment important avançar en el disseny d'aparells elèctrics i electrònics que tinguin en compte i faciliten el seu desensambalatge i reparació per a la seua possible reutilització, desmuntatge o reciclat.

L'objectiu d'aquesta campanya és doble. D'una banda, sensibilitzar la població sobre la correcta gestió dels residus de petits aparells elèctrics i electrònics, que malgrat la seua petita grandària han de ser gestionats com la resta de residus d'aparells elèctrics i electrònics (neveres, rentadores, rentavaixelles, llums, etc.). D'altra banda, recollir una mostra i traslladar-la al Laboratori de Residus Sòlids de l’UJI per tal de caracteritzar-la i avaluar la seua potencial reutilització. Finalment, Reciplana Recuperacions-Fundació Tots Units la transportarà a les seues instal·lacions a Vila-real, on aquells aparells potencialment reutilitzables es podran classificar, reparar i higienizar.

Després de la finalització de la campanya a la universitat, les persones interessades poden seguir portant aquest tipus de residus directament a les instal·lacions de Reciplana Recuperacions-Fundació Tots Units a Vila-real.