Experts i lingüistes reclamen una equitat lingüística real entre el valencià i el castellà

11/05/2015 | SCP

•  taula-linguistica Igualtat_linguistica_15DLL08_in

La taula s’englobava en la campanya «Igualtat lingüística és...» de l'UJI i la Universitat de València. | FOTO: Damián Llorens

La taula redona organitzada pel Servei de Llengües i Terminologia amb la col·laboració del Col·lectiu Universitat Jaume I per la Llengua i la Cultura i Voluntariat Lingüístic ha conclòs amb una clara reclamació d’una igualtat lingüística real. En la taula han participat Artur Aparici, professor de l'UJI, Alfons Esteve, cap tècnic del Servei de Política Lingüística de la Universitat de València i Inmaculada Fortanet, vicerectora d'Internacionalització, Cooperació i Multilingüisme, i ha estat moderada per Josep Planelles, professor de l'UJI i president del Col·lectiu de la Universitat Jaume I per la Llengua i la Cultura (CULC).

La taula s’emmarca dins de les activitats d’una campanya comuna entre la Universitat Jaume I i la Universitat de València que a Castelló es basarà en la difusió de diversos cartells orientats a aconseguir la igualtat entre els usos del castellà i el valencià. Josep Planelles, que moderava el debat, ha qualificat la lluita pel valencià com «una qüestió de supervivència com a poble» i ha recolzat iniciatives com les d'aquesta campanya i estudis com el d'Artur Aparici.

Artur Aparici ha explicat que l'estudi que ha dirigit conclou que la llei d'usos del valencià necessita un nou marc legal i polític. També ha declarat que «tan sols són bilingües els “valencianoparlants"» i ha assenyalat que «les institucions que haurien de defensar la llengua són de vegades les qui més l'ataquen, tenim una gran fragilitat política».

Per la seua part Alfons Esteve, cap tècnic del Servei de Política Lingüística de la Universitat de València, ha declarat la satisfacció «per veure que aquesta campanya es du a terme a la Universitat Jaume I i la Universitat de València, i que segurament es durà a terme a la Universitat d’Alacant». A més ha denunciat que encara hi ha famílies que no poden fer que els seus fills estudien en valencià, també ha advocat per una nova perspectiva per al valencià amb la següent lògica «si hi ha dret a parlar valencià, també hi ha dret al fet que t'entenguen i t'atenguen, sinó no existeix aquest dret al valencià».

Per la seua banda, Inmaculada Fortanet ha destacat l'oportunitat que representa per a l’estudiatant aprendre valencià i com els diferents plans lingüístics tenen aquesta intenció d'augmentar la docència en valencià. A més ha reclamat «que es puga aprendre en les dues llengües per a poder decidir amb una llibertat real», també ha fet referència al LLEU, eina de l’UJI en la qual s'especifica la llengua en què ha d'impartir-se la classe «s'ha de normalitzar l'ús de la llengua adscrita a l'assignatura per part del professor per a la docència, i això no vol dir que l'estudiant no puga expressar-se en una altra llengua» ha afirmat.

Aquesta taula s’engloba en la campanya «Igualtat lingüística és...» que neix de les conclusions de l’estudi «Usos lingüístics de les universitats públiques valencianes» en el que es determina que «qualsevol política lingüística normalitzadora del valencià, necessita formular-se en termes de política d’igualtat perquè puga ser efectiva». La campanya té per objectiu conscienciar tothom que parlar en valencià és bo, saludable i que pot ajudar els interlocutors a aprendre’l i fer-lo servir. Té la intenció de tractar de trencar barreres i fer desaparéixer apriorismes, per exemple que als desconeguts no se'ls pot parlar en valencià perquè no l’entendran.