El Dia Mundial del Llibre i del Dret d’Autor a la Comunitat Valenciana homenatja l’escriptor Santiago Posteguillo

25/04/2015 | SCP

•  santiago-posteguillo posteguillo

Santiago Posteguillo, professor del Departament d'Estudis Anglesos de l'UJI. | FOTO: Manuel Casañ

El ple del Consell ha acordat nomenar el professor de l’UJI Santiago Posteguillo escriptor de l'any i triar-lo com l'autor valencià a homenatjar durant tot el 2015. En 2013 el ple del Consell va acordar establir que cada 23 d'abril, Dia Mundial del Llibre i del Dret d'Autor, es retera homenatge a un autor de la Comunitat Valenciana, per mitjà de la programació d'activitats encaminades a realitzar i difondre l'obra d'un autor triat cada any.

Amb aquesta designació, la Generalitat Valenciana pretén valorar la gran contribució d'aquest creador al progrés cultural i el seu compromís i implicació per a incrementar el plaer i la importància de la lectura. Al llarg d'enguany, des de la Biblioteca Valenciana Nicolau Primitiu i la resta de biblioteques provincials que gestiona la Generalitat, es programaran activitats com ara exposicions, tallers didàctics, lectures dramatitzades, en col·laboració amb altres biblioteques municipals i els centres docents que ho desitgen, per a celebrar aquesta elecció i difondre encara més l'obra de Santiago Posteguillo.

En aquest sentit, cal assenyalar que Santiago Posteguillo ha col·laborat diverses vegades en el cicle d'animació lectora que organitza la Biblioteca Valenciana i va ser l'autor invitat, junt amb Jaime Siles, a la inauguració del cicle de l'any passat. en marxa. Es tracta dels tallers de creació literària sobre teatre, poesia i narrativa que s'han organitzat per a estimular la creativitat de l’estudiantat.

El mèrit de Santiago Posteguillo és fer accessible a tot tipus de públic una novel·la profundament contrastada a nivell històric. L'autor aprofita aquells buits que la investigació no aconseguix cobrir per a desplegar les ales de la ficció, això sí, recolzat sempre en una documentació exhaustiva que aconseguix contextualitzar fins als detalls quotidians més menuts, fet que l'ha convertit en un referent de la narrativa històrica la lectura del qual suposa un gran suport en l'aprenentatge del context històric i cultural d'altres èpoques o civilitzacions, en aquest cas del món romà.

Biografia

Santiago Posteguillo (València, 1967) és filòleg, lingüista i doctorat europeu per la Universitat de València. Va estudiar literatura creativa en la Universitat de Denison, a Granville (Ohio, Estats Units) i lingüística i traducció a la Gran Bretanya.

És professor titular en la Universitat Jaume I de Castelló, on fa classes de literatura anglesa, especialment de la narrativa del segle XIX. Té més de setanta publicacions acadèmiques, des d'articles d'investigació fins a monografies i diccionaris especialitzats.

Ha sigut en l'àmbit de la narrativa on ha aconseguit un gran nombre de premis i de lectors. Amb la seua primera novel·la publicada, Africanus, el hijo del cónsul (2006), comença una trilogia dedicada al general Escipió, personatge romà que l'autor ha sabut rescatar amb encert.

El seu èxit es consolida amb la segona part, Las legiones malditas, finalista del Premi Internacional de Novel·la Històrica Ciutat de Saragossa en 2008. La traición de Roma tanca aquesta trilogia sobre Escipió. Aquest tercer tom va guanyar el premi al Millor Novel·lista Històric Hislibris l'any 2009 i va ser finalista en la Setmana de Novel·la Històrica de Cartagena.

L'any 2011 comença una nova trilogia amb la publicació De los asesinos del emperador, sobre l'ascens al tro del primer emperador d'origen hispà: Trajà. La segona part d'aquesta trilogia, Circo Máximo, va ser un dels llibres més venuts durant 2013.

També cal destacar les seves recents obres com La noche en la que Frankenstein leyó El Quijote, selecció d'assajos sobre llibres i lectures i La sangre de los libros, un viatge des dels discursos de Ciceró fins a les obres de ciència ficció d'Asimov per la història més enigmàtica i sorprenent de la literatura universal.

Premis:

Entre altres premis, ha obtingut:

Finalista del Premi Internacional de Novel·la Històrica Ciutat de Saragossa 2008 amb Las legiones malditas
Millor Novel·lista Històric Hislibris 2009 per La traición de Roma
Premi de la Setmana de Novel·la Històrica de Cartagena 2010
Premi de les Lletres Valencianes 2010
Premi de literatura històrica 2013.