Rosa Berganza: «La investigació és un repte pendent a Espanya» Prop de 60 investigadors i investigadores de l’UJI han exposat els seus treballs de recerca en les XIX Jornades de Foment de la Investigació de la Facultat de Ciències Humanes i Socials

01/12/2014 | SCP

•  foment-investigacio foment_investigacio_DLL28_in

Rosa Berganza, catedràtica de Periodisme de la Universitat Rey Juan Carlos de Madrid. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

La Facultat de Ciències Humanes i Socials de l’UJI ha celebrat les XIX Jornades de Foment de la Investigació, un espai que ofereix l’oportunitat d’establir un primer contacte amb el món de la investigació acadèmica en el qual han participat amb l’exposició dels seus treballs de recerca al voltant de 60 investigadors i investigadores de l’UJI. L’acte d’inauguració ha sigut a càrrec de la degana de la Facultat, Rosa Agost, i el professor de Sociologia Vicent Querol, director de les jornades.

Rosa Berganza, catedràtica de Periodisme de la Universitat Rey Juan Carlos de Madrid, ha sigut l’encarregada d’oferir la ponència inaugural en la qual ha afirmat que «la investigació és un repte pendent a Espanya». Així, ha assenyalat que els principals reptes en l'àmbit de la comunicació són el domini de l’anglès; la internacionalització de la recerca a través de la presència d’investigadors espanyols a les xarxes internacionals, i la millora de les eines metodològiques d’investigació social, tant qualitatives com quantitatives. «Hi ha altres països que aposten per la investigació i en pocs anys es troben a l’avantguarda europea i internacional» ha apuntat. Així mateix ha aconsellat als assistents ser pacients i perseverants i creure en els seus projectes.

A continuació, ha fet un repàs dels principals projectes que està duent a terme sobre la qualitat de la informació política i els seus efectes en la ciutadania. Així, ha abordat un estudi sobre l’impacte de la qualitat informativa en la desafecció política. Segons l’estudi, hi ha un creixent predomini de l’enfocament estratègic i de joc en la informació política la qual cosa genera una reacció negativa en la ciutadania. No obstant, segons ha explicat la catedràtica, l’enfocament estratègic a Espanya és menor que en altres països europeus i els Estats Units. Així mateix ha aportat algunes dades estadístiques com ara que els sentiments predominants de la ciutadania cap a la política són desconfiança, indiferència i avorriment o que un 80% de la població pensa que la situació política a Espanya és mala o molt mala.

Les jornades, a més de les 60 comunicacions dels investigadors i investigadores, també han comptat amb activitats d’utilitat per a la tasca investigadora com ara una xarrada sobre la formació predoctoral i el perfeccionament postdoctoral o un taller sobre gestors bibliogràfics.