La Universitat Jaume I presenta les oportunitats formatives i empresarials de l’àmbit dels continguts digitals

10/11/2014 | SCP

•  profesionals-digitals _MG_5020in

Els assistents a la jornada van poder experimentar amb un dispositiu digital de captura d'imatges instal·lat al vestíbul de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals. | FOTO: ÀLEX PÉREZ

La Universitat Jaume I ha celebrat una Jornada de Portes Obertes en el marc del programa «Professionals Digitals» que desenvolupa el Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme a través de l'entitat pública empresarial Red.es i la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE).

En primer lloc, Francisco Fernández Beltrán, director del Servei de Comunicació i Publicacions de l’UJI, ha presentat l’oferta formativa de l’UJI, composta per 31 graus, 42 màsters oficials, 11 màsters propis, 18 programes de doctorat i 11 cursos d’especialització. Fernández Beltrán ha fet un repàs de la trajectòria de l’UJI vinculada a les noves tecnologies, un tret distintiu des dels seus inicis, a través d’assignatures d’estil TIC, la creació del Centre d’Educació i Noves Tecnologies, les taules multimèdia i sistemes d’autogravació de les classes amb què estan equipades totes les aules, els programes de coneixement obert o la migració del correu i serveis al núvol de Google.

A continuació, s’ha celebrat una taula redona en la qual s’han presentat les infraestructures i iniciatives de l’UJI relacionades amb la creació de continguts digitals des del punt de vista de la formació, la investigació i el sector empresarial. Roberto Arnau, director del Laboratori de Comunicació (LABCOM), ha destacat que aquest laboratori cobreix les necessitats acadèmiques dels graus i màsters relacionats amb el sector audiovisual però també ofereix suport a la investigació i està obert a la col·laboració amb altres serveis i institucions. Així ha explicat que el LABCOM compta amb un plató de fotografia i laboratori de fotografia; tres estudis de ràdio, doblatge i producció musical; un plató de televisió amb 5 sales d’edició de vídeo i control de realització; quatre sales multimèdia i una sala de postproducció en HD.

Per la seua part, Rubén García, gestor de projectes de l’Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT), ha presentat l’institut i alguns dels projectes d’investigació que es desenvolupen en ell relacionats amb imatge 3D, realitat virtual i augmentada o serveis multimèdia, entre d'altres. Així, ha explicat que l’INIT compta amb 35 investigadors permanents i set laboratoris amb equipament especialitzat i ha realitzat més de 50 projectes de R+D+i així com 35 contractes de transferència amb empreses. Pel que fa als serveis que ofereix s’agrupen en quatre categories: visió per ordinador, serveis geoespacials o de cartografia digital, visualització 3D i serveis de dispositius òptics.

Finalment, el responsable d'Innovació i Projectes del Parc Científic, Tecnològic i Empresarial de l’UJI (Espaitec), Juan Antonio Bertolín, ha abordat el concepte de livinglab i com s’ha aplicat en la Universitat Jaume I al través del projecte denominat Smart Campus. Bertolín ha explicat que, a través del livinglab, el campus es converteix en un entorn obert d’innovació experimental on participa tota la comunitat universitària, és a dir, els projectes d’innovació que es desenvolupen a l’UJI per part d’empreses d’Espaitec, investigadors i estudiants es proven al mateix campus i es poden extrapolar en un futur a les ciutats.

D’altra banda, s’ha celebrat una segona taula redona dedicada a presentar casos d’èxit de creació digital i animació. Ha iniciat l’exposició Ana Sanchis Huertas de l’empresa d’espaitec Ubik Geospatial Solutions, qui considera que «és un bon moment per a crear una empresa de base tecnològica» i ha explicat que l’empresa fundada fa només 10 mesos per membres de Grup d’Investigació Geotec (Tecnologies Geoespacials) com Michael Gould, Joaquín Huerta o ella mateixa, treballa en projectes com Smart Campus o Web 2.0 Broker que permeten la integració de dades de diferents fonts. En segon lloc, Francisco Ramos, d’Emotional Apps ha insistit en la necessitat de canviar la mentalitat «acadèmica» per la «professional», a l’hora d’afrontar un projecte. Ha comentat alguns dels productes en els quals treballen com la xarxa social d’emocions PicFeel o Videogame, un joc d’intel·ligència emocional per persones autistes o amb síndrome d’asperger.

En la tercera presentació, el responsable del Grau en Disseny i Desenvolupament de Videojocs de l’UJI, Miguel Chover, ha comentat el cas de l’empresa Gamesonomy, que ofereix una eina que permet crear videojocs en una pàgina web. Chover també ha indicat que la formació també pot ser una bona eixida en l’àmbit de les professions digitals. Per últim, Alfredo Cebrián, de CuatroOchenta, ha comentat que «cal aprofitar la competència dels equips multidisciplinaris per oferir un producte o servei diferenciat» i «enfocar de nou els models del mercat». En concret, CuatroOchenta és una empresa especialitzada en el desenvolupament integral d’aplicacions per a mòbils, que soluciona problemes que els plantegen i també realitza aplicacions pròpies per cobrir buits del mercat.