17/10/2014 | SCP

•  taula-rtvv Debat_RTVV_DLL08_mw

Els representants dels partits polítics valencians en la taula redona. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

Representants de partits polítics valencians han participat en una taula redona en la que han exposat els seus projectes en relació a un futura radiotelevisió pública valenciana. L’esdeveniment, organitzat pel Col·lectiu de la Universitat Jaume I per la Llengua i la Cultura (CULC), ha reunit els diputats a les Corts Valencianes Josep Moreno, pel PSPV-PSOE; Mónica Oltra, per Compromís pel País Valencià, i Víctor Tormo, per Esquerra Unida del País Valencià, mentre que el PP ha declinat la invitació a participar-hi.

Durant la seua intervenció, els participants han coincidit en la necessitat d’una televisió pública valenciana que estiga basada en el consens i íntegrament en valencià. «És prioritari una radiotelevisió valenciana pública però cal buscar que tinga uns òrgans de direcció basats en la professionalitat, la pluralitat i el consens i que a més hi haja un control del que en ella es fa» ha assenyalat el diputat d’Esquerra Unida del País Valencià Víctor Tormo. En aquest sentit, Mónica Oltra, diputada de Compromís pel País Valencià, ha destacat que la televisió pública no pot ser partidista ni governamental per la qual cosa ha d’haver consens i ha apuntat que «ja hi ha una ferramenta molt útil per a eixe diàleg que pot ser l’interlocutor idoni, i és la Mesa de l’Audiovisual Valencià presentada aquesta setmana a València».

Per la seua part, el diputat del PSPV-PSOE Josep Moreno ha incidit en la importància per a la societat valenciana de comptar amb aquest marc comunicatiu. «Hem de ser conscients d’una cosa i és que no existeix cap espai valencià si no existeix un marc comunicatiu i mediàtic que el definisca, l’explique i el vertebre. I això és un luxe que els valencians no ens podem permetre» ha manifestat Moreno.

La presència del valencià en els mitjans de comunicació en l’actualitat ha estat altre dels aspectes que han valorat els participants en la taula redona. Tots tres han coincidit en què actualment la presència de la llengua pròpia als mitjans de comunicació és anecdòtica i per això han reivindicat una televisió pública íntegrament en valencià i amb producció pròpia per tal de revertir l’actual situació.

Per últim, també han convingut en destacar el paper d’òrgans com el Consell Assessor de l’Audiovisual, òrgan que ha de ser independent i amb capacitat sancionadora, conformat per experts de reconegut prestigi en la matèria i la funció del qual siga observar que es compleix la llei.