Samaniego aborda les causes de l’increment del cost de l’energia en la I Jornada Tècnica sobre el Mercat Elèctric Els serveis d’ajust per a equilibrar l’oferta i la demanda, els impostos per a compensar la crisi, les primes de les energies renovables o el pagament del dèficit són algunes de les causes

03/11/2014 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

La I Jornada Tècnica sobre el Mercat Elèctric, organitzada per la Fundació per a l'Eficiència Energètica de la Comunitat Valenciana f2e, ha reunit a la Universitat Jaume I importants especialistes i responsables del sector per a abordar l'evolució del mercat de l'energia elèctrica i les perspectives de futur. A l’acte d’inauguració han assistit Pedro J. Mejía, president d’OMEL i vicepresident d’OMIE, i Alfonso Bataller, alcalde de Castelló.

A continuació, María José Samaniego, responsable de Mercats Majoristes d’Electricitat CNMC ha analitzat el mercat ibèric de l’electricitat. Samaniego ha explicat que el cost de l’energia ha experimentat un increment que depèn de l’evolució dels mercats i d’una part regulada. «La part regulada de la tarifa s’ha incrementat en els últims anys un 42% per al xicotet consumidor i un 15% per als grans i el cost de l’energia en els mercats ha augmentat un 23% per al xicotet i un 26% per als grans» ha apuntat.

Sobre els mercats, ha explicat que el cost de l’energia està associat en els últims anys al preu de les tecnologies tèrmiques, concretament les centrals de carbó, ja que la demanda d’electricitat actual és tan reduïda que no resulten necessaris els cicles combinats. «El mercat ibèric respon a les variables del cost de les tecnologies tèrmiques però si es produeix una elevada penetració d’energies renovables el preu és situa per baix d’aquests costs» ha apuntat. En aquesta línia, Samaniego ha afegit que el preu del mercat «spot» és inferior al mercat a termini perquè aquest últim no preveu d’una manera precisa les davallades fortes del «spot» produïdes per les energies renovables. Així mateix, ha apuntat que el preu ha pujat pels serveis d’ajust que es paguen per a l’equilibri de la demanda i l’oferta, els quals també s’han incrementat per l’alta penetració de les energies renovables.

Pel que fa al component regulat del preu de l’electricitat, ha assenyalat que s’ha incrementat per les primes de les energies renovables i la cogeneració, la compensació extrapeninsular i el pagament de les anualitats del dèficit d’anys anteriors. En aquest sentit, ha afegit que s’ha produït una davallada dels ingressos per la falta de demanda elèctrica i, per aquest motiu, s’han aplicat impostos a la generació d’un 7%, al consum de gas i carbó, al tractament i emmagatzematge de residus nuclears i a les hidràuliques per tal d’arribar a ingressos similars als d’abans de la crisi.

Així mateix, ha afegit que la península ibèrica està afectada per la forta demanda de gas al Japó i les referències que es tenen indiquen que els preus estan molt per damunt que els d’Europa. «Existeix una necessitat d’un mercat de gas a Espanya que ens permetria una major transparència dels preus i una major liquidesa» ha assenyalat.

D’altra banda, ha abordat l’evolució de l’alliberament del mercat. Segons Samaniego, l’opinió del consumidor és molt negativa al respecte però també hi ha indicadors que mostren que els mercats minoristes estan encontrant competència i que el mercat està començant a tindre maduresa. Al respecte ha aportat algunes xifres com ara la taxa de canvi de companyies que ascendeix a un 13% en gas i un 12% en electricitat o la quota de mercat dels nous comercialitzadors que suposa un 18% en gas i un 21% en electricitat. No obstant, en el segment domèstic, Samaniego ha afirmat que les ofertes estan molt afectades per la tarifa regulada la qual cosa produeix que els marges estiguen molt afectats.

Finalment, ha explicat que l’actual Preu Voluntari per al Consumidor (PVPC) s’estableix segons el mercat «spot» i no de forma prèvia. A més, ha afegit que està previst que en els pròxims mesos es mesure el consum elèctric segons els horaris reals, la qual cosa permetrà al consumidor actuar sobre el seu perfil.

Fotografies

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions