Lidón Zabalza: «L'educació infantil és clau per a la qualitat i equitat del sistema educatiu»

21/10/2014 | SCP

Lidón Zabalza, assessora del CEFIRE de Castelló en l'àmbit d'Educació Infantil, ha sigut l'encarregada d'obrir les V Jornades d'Educació Infantil, organitzades per l'Àrea de Didàctica de les Ciències Socials del Departament d'Educació de la Universitat Jaume I i finançades per la Unitat de Suport Educatiu.

En la seua intervenció, Zabalza ha destacat que «l'educació infantil, com a primer tram del sistema educatiu, té una importància vital, ja que és clau per a la qualitat i l'equitat del sistema educatiu». Així, ha afirmat que «si no proporcionem al xiquet possibilitats d'accedir a aquest primer tram del sistema educatiu, no podem parlar ni de qualitat ni d'equitat perquè tot el coneixement que el xiquet adquirirà en els primers sis anys de la seua vida serà determinant per a afrontar amb èxit els següents trams educatius o conduir-lo al fracàs escolar».

En aquesta línia, l'assessora del CEFIRE ha explicat que en l'educació infantil es desenvolupen una sèrie de capacitats bàsiques, però també es desenvolupa una actitud cap al sistema educatiu. «Des que el xiquet entra, cal incorporar les famílies dins del sistema educatiu perquè formen part de la comunitat educativa i eradicar sentiments de marginalitat que podrien donar lloc després a problemes de convivència», ha apuntat.

D'altra banda, ha explicat que tant la LOE com la LOMCE recullen el concepte d'equitat en el sistema educatiu per a garantir la igualtat d'oportunitats, la inclusió educativa i la no discriminació, actuant així com a element compensador de les desigualtats. En aquest sentit, ha assenyalat que un punt clau és l'escolarització primerenca, imprescindible per a pal·liar els efectes de les desigualtats socials. «El currículum d'infantil visibilitza la primera infància i la posa en el lloc que li correspon. Per això, cal dotar de mecanismes perquè les famílies que provenen d'entorns socioeconòmics més desfavorits tinguen accés a aquest primer cicle», ha afirmat.

Així mateix, l'assessora del CEFIRE ha abordat les àrees del currículum d'educació infantil: coneixement d'u mateix i l'autonomia personal; el mitjà físic, natural, social i cultural que inclou el llenguatge matemàtic i els llenguatges, la comunicació i la representació. Sobre aquest tema, ha assenyalat que cal enfocar aquestes àrees des de la globalitat, ja que el xiquet no concep la realitat com departaments estancs, sinó com un tot integrat. «No podem parlar d'assignatures, ni d'horaris rígids, hem de parlar d'àrees genèriques però que són interdependents. Tampoc podem parlar de programacions inamovibles, i caldrà programar en unitats didàctiques o projectes en els quals estaran integrades les diferents àrees», ha apuntat.

Finalment, Zabalza ha apostat per un aprenentatge dialògic que té com a punt de partida el diàleg i la transformació de l'escola. «Quan parlem de transformació no parlem d'adaptació a les dificultats perquè aqueixes dificultats han generat fracàs escolar i no inclusió. El que cal fer és transformar l'escola i incloure en la comunitat educativa tots els protagonistes: pares, alumnes, famílies i voluntaris», ha afirmat. En aquest sentit, ha assenyalat que és una concepció comunicativa de l'educació i l'èmfasi s'ha de donar en les interaccions a través del diàleg i l'activitat conjunta, pel que és necessari formar el professorat, les famílies i els voluntaris.

Fotografies