El personal investigador de l’UJI és el segon amb major iniciativa i protagonisme de les universitats espanyoles L’UJI té un percentatge d'excel•lència amb lideratge d'un 9,68% segons l'Informe CYD

25/07/2014 | SCP

L'Informe CYD 2013 sobre la contribució de les universitats espanyoles al desenvolupament situa la Universitat Jaume I com la segona per percentatge d'excel·lència amb lideratge del conjunt de la producció, un indicador que reflecteix la capacitat de protagonisme i iniciativa del personal investigador d'una institució. A més, se situa en un destacat novè lloc en producció científica de major impacte normalitzat, un indicador que té en compte no sols les cites rebudes per una institució, sinó també la rellevància de les revistes que les emeten.

L’UJI té un percentatge d'excel·lència amb lideratge d'un 9,68% sobre el conjunt de la producció, únicament per darrere de la Universitat Rovira i Virgili amb un 10,2. Pel que fa a l'impacte normalitzat, que té en compte les diferents especialitats científiques i les pautes de publicació de cadascuna, l’UJI se situa en novena posició entre les universitats espanyoles. En aquest sentit, si la mitjana mundial d'impacte dels articles publicats en revistes científiques se situa en 1, l'índex normalitzat de la recerca realitzada a l’UJI s'eleva a 1,32, havent-se multiplicat per un factor de 2,5 en els deu últims anys. Aquest increment és el resultat en gran manera de l'esforç inversor realitzat per la Universitat a través del Pla Propi de Finançament. Quant a la totalitat d'institucions de recerca, inclosos centres, instituts i hospitals, la Jaume I està en el número 46 a escala nacional i en el 1.093 a escala internacional.
En el període 2008-2012, l'Informe CYD 2013 assenyala que l’UJI ha tingut una producció científica de 2.870 articles, amb una mitjana de 7,37% citacions cadascun. A més, cal destacar que gairebé la meitat d'aquests articles, el 47,32%, es van publicar en les revistes amb major impacte de cada àrea, denominades de primer quartil, i el 16,1% en les considerades publicacions d'excel·lència. A més, el 37% dels articles es van realitzar en col·laboració amb centres de recerca d'altres països.

Líders en enginyeria

D'altra banda, cada any l'Informe CYD analitza una sèrie de disciplines científiques. En aquesta ocasió, entre les àrees incloses es troba enginyeria, en la qual l’UJI se situa entre les 24 institucions que superen el llindar de 100 documents publicats en l'últim any. En concret, l’UJI es troba en el número 13 tant en percentatge d'excel·lència per lideratge, amb un 9,72%, com en percentatge de publicació en revistes de primer quartil, amb un 44,44%.
Un altre dels indicadors que mostren la posició destacada de la Jaume I en l'àmbit de la recerca, i més tenint en compte que per grandària es troba en el número 37 entre les 74 universitats públiques i privades espanyoles, són els trams de recerca concedits en el curs 2010-2011 per cada cent membres del personal docent i investigador, indicador en el qual l’UJI torna a situar-se la segona per darrere només de la Universitat de Santiago de Compostel·la. Durant aquest curs, el Ministeri d'Economia i Competitivitat va reconèixer al personal de l’UJI un total de 101 trams investigadors, amb la qual cosa la Universitat va arribar als 752 trams acumulats.

El rànquing recollit per l'Informe CYD 2013 es basa en l'aplicació Scimago Institutions Rànquing elaborada pel grup Scimago a partir de la producció científica continguda en la base de dades Scopus entre 2008 i 2012.