El Col∙lectiu de la Universitat Jaume I per la Llengua i la Cultura presenta els seus objectius per a la defensa i promoció del valencià

17/06/2014 | SCP

• CULC plataforma-llengua CULC_DLL15_mw

Aquesta nova plataforma està formada per membres de la Universitat Jaume I i es presenta com un col·lectiu amb un caràcter transversal i no partidista. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

El Col∙lectiu de la Universitat Jaume I per la Llengua i la Cultura (CULC) ha presentat les seues propostes d’acció a favor de la pervivència de la cultura valenciana. Aquesta nova plataforma està formada per membres de la Universitat Jaume I i es presenta com un col·lectiu amb un caràcter transversal i no partidista.

Antoni Roig, professor del Departament de Química Física i Analítica i membre de la gestora del col·lectiu, ha exposat que els atacs continuats a la cultura valenciana per part del govern central i autonòmic han sigut una de les principals raons que han propiciat la creació d’aquesta plataforma.

Concretament, va citar tres factors determinants: el tancament de mitjans de comunicació en valencià, la càrrega del govern valencià contra l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, i la proposta de tancament de línies en valencià a les escoles. «Això no pot continuar perquè si no el valencià i el poble del qual és signe d’identitat acabaran desapareixent. Cal passar de les declaracions a accions més proactives en defensa del valencià i que aquestes accions servisquen per a revertir el procés i fer que el valencià siga llengua de relació, llengua de vida», va assenyalar.

Per la seua part, Maties Segura, del Servei de Llengües i Terminologia i membre de la comissió gestora, ha fet un repàs d’algunes de les accions que ja s’han dut a terme des del col·lectiu. D’una banda, s’ha aconseguit la subscripció de convenis amb la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals que permeten l’emissió del telenotícies en temps real per les pantalles del campus i la redifusió de programes de Catalunya Ràdio a través de Vox UJI Ràdio. També en l’àmbit intern de l’UJI, el col·lectiu ha impulsat en els diferents serveis el manual d’usos lingüístics per tal de recordar la necessitat de fer ús del valencià en totes les comunicacions de la Universitat Jaume I.

D’altra banda, Segura ha destacat les propostes que s’han traslladat a l’equip rectoral per tal que s’incorporen al Pla estratègic 2014-2018. Entre aquestes propostes, ha esmentat la necessitat de passar del voluntarisme individual al voluntarisme institucional; fixar les metes de docència en valencià per titulacions i departaments amb conseqüències econòmiques en el cas que no s’acomplisquen, o passar del 20 al 24% en el percentatge de docència en valencià.

Finalment, ha afegit que el col·lectiu s’ha integrat en la plataforma Castelló per la Llengua, a través de la qual està previst presentar mocions als ajuntaments favorables a la promoció de la llengua.

Per a finalitzar la presentació de la plataforma, Enric Ramiro, professor del Departament d’Educació i també membre de la comissió del col·lectiu, va afirmar que «el futur és poder viure en valencià; viure en valencià ha de produir-nos plaer perquè si ens produeix plaer ho buscarem. Per a aconseguir-ho, cal utilitzar els mitjans que tenim i no cansar-se de donar passos, encara que siguen petits».

Més informació:

culcuji@gmail.com