Experts destaquen els beneficis del plurilingüisme i els avantatges de la immersió lingüística

12/03/2014 | SCP

• Club de Debat club-debat foto_05_Club_Debat_DLL007-350

D'esquerra a dreta: Joaquín Mataix, Pilar Safont, Vicent Moreno, Eva Alcón, Rafael Carbonell, Jaume Girona. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

El Club de Debat Jaume I va centrar la seua sessió de març en el plurilingüisme. Amb el títol «Anem pel bon camí en la promoció del plurilingüisme?», experts en aquest àmbit van reflexionar sobre aquest tema sota la moderació d’Eva Alcón, catedràtica en Filologia Anglesa i investigadora experta en adquisició de llengües.

Joaquín Mataix, doctor en Pediatria i pare de tres fills en edat escolar, va iniciar el torn d’intervencions assenyalant la importància de començar com més aviat millor a inculcar-los l'aprenentatge de diverses llengües. En aquest sentit, va explicar que en els últims anys s'ha fet esment dels aspectes neurobiològics i els avantatges del multilingüisme en comprovar-se que les llengües adquirides de forma primerenca comparteixen àrees cerebrals molt pròximes.

A continuació, Jaume Girona, director del CEIP Gregal de Castelló, va abordar el programa d’immersió lingüística i la seua validesa. En aquesta línia, Rafael Carbonell, secretari autonòmic d'Educació, va assenyalar que del 1997 al 2010 hi ha hagut una evolució molt important en els percentatges de lectura i escriptura en valencià, ja que ha passat del 28% que sabia llegir el valencià al 45%, i del 8,7% que sabia escriure'l al 26,4%.

Per la seua part, Vicent Moreno, president d'Escola Valenciana, va destacar la necessitat d’establir un model plurilingüe real per a garantir la qualitat educativa. També va assenyalar que no es pot formar alumnat multilingüe si no es respecten i s’estimen les llengües.

Finalment, Pilar Safont, directora de la Unitat per l'Educació Multilingüe de l’UJI i investigadora en desenvolupament multilingüe en infants, va exposar les seues propostes per a la coexistència de les tres llengües: valencià, castellà i anglès. Segons un estudi d'investigació, és necessari que hi haja una exposició normalitzada i natural des de casa a la llengua minoritària i a la llengua estrangera.