Thomas Lux advoca per nous models macroeconòmics que incloguen el sector financer i l'economia real per a evitar futures crisis

10/03/2014 | SCP

«És necessària una nova macroeconomia». Així ho va afirmar Thomas Lux, catedràtic de la Càtedra del Banc d'Espanya en Economia Computacional a la Universitat Jaume I, en la primera sessió del cicle «Diàlegs a la Llotja» celebrada el 26 de febrer amb el títol «Relacions bancàries, contagi i crisi financera».

Thomas Lux, que va ser entrevistat pel catedràtic de Macroeconomia de l'UJI Vicent Orts, va presentar les anàlisis de les xarxes interbancàries i empresarials que està duent a terme l’UJI al costat d'altres universitats i entitats europees dins del projecte FinMaP (Financial Distortions and Macroeconomic Performance: Expectations, Constraints and Interaction of Agents), un projecte coordinat pel catedràtic i que compta amb un finançament de la Unió Europea de més de dos milions d'euros.

Segons Lux, a través de l'estudi d'aquestes xarxes es poden determinar quines entitats són més importants i requereixen supervisió per a evitar possibles efectes contagiosos que puguen portar a la bancarrota. «Cal determinar els bancs que estan més connectats i són sistèmicament importants per a estudiar així una regulació que establisca límits en el nombre de connexions interbancàries o en la quantitat de fons que es poden prestar entre si», va explicar el catedràtic.

En aquesta línia, Lux va afegir que l'objectiu del projecte és trobar nous models macroeconòmics per a emprendre un altre tipus de polítiques monetàries, ja que els models actuals no permeten explicar ni preveure la crisi. Segons el catedràtic, quan es va produir la crisi el 2008 no hi havia cap model que tinguera en compte els diners líquids ni els mercats financers, que és on va tenir el seu origen la crisi. «Cal incloure principis que incloguen el sector financer, estudiar l'heterogeneïtat dels sectors i introduir l'economia real. A més, cal no perdre de vista les interconnexions entre entitats per tal de veure la fragilitat del sistema i així poder regular i evitar que els bancs es convertisquen en autèntics monstres», va concloure el catedràtic.

Fotografies

Vídeo en diferents formats