L’UJI participa en un projecte europeu per a prevenir l'aparició i propagació de noves crisis financeres globals en el futur

16/01/2014 | SCP

• Reunió projecte FinMaP (Financial Distortions and Macroeconomic Performance: Expectations, Constraints, and Interaction of Agents) finmap FinMap

L'UJI ha acollit la reunió inicial del projecte FinMaP, en el qual participen set unitats de diferents països europeus. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

La Universitat Jaume I ha acollit la reunió inicial dels participants en el projecte FinMaP (Financial Distortions and Macroeconomic Performance: Expectations, Constraints, and Interaction of Agents), finançat per la Unió Europea amb un total de 2,8 milions d'euros i que es desenvoluparà entre 2014 i 2016. L'objectiu d'aquest projecte és potenciar el disseny de polítiques econòmiques més eficaces per a contrarestar els efectes de la crisi actual i monitoritzar potencials senyals que ajuden a prevenir l'aparició i propagació de noves crisis financeres globals en el futur.

El coordinador d'aquesta iniciativa és el professor Thomas Lux, catedràtic del Departament d'Economia de la Universitat de Kiel i catedràtic del Banc d'Espanya en Economia Computacional en la Universitat Jaume I. En el projecte participen set unitats de diferents països europeus, entre les quals hi ha la London School of Economics and Political Science, el Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung i el Departament d'Economia de la Universitat Jaume I, sota la coordinació del professor Simone Alfarano, membre del departament i del Laboratori d'Economia Experimental i director de la Càtedra d'Excel·lència del Banc d'Espanya en Economia Computacional en l’UJI. En aquesta iniciativa també participen els professors de l’UJI Aurora García, Miguel Ginés, Eva Camacho, Andrea Teglio, Manuel Illueca i Vicente Orts.

Els efectes de la recent crisi financera s'han estès en l'economia com una malaltia contagiosa, des de la seua font inicial, el mercat immobiliari dels EUA, a tot tipus d'institucions financeres mundials. De fet, els intents de les institucions financeres per a protegir-se a si mateixes del contagi, interrompent els préstecs a altres entitats i venent actius tòxics, van accelerar la seua propagació. Atès que la major part de les institucions financeres depenen del bon funcionament del mercat del crèdit, el fet que moltes d'aquestes institucions es van retirar del mercat per a protegir-se de la «malaltia» va generar una «evaporació» global de liquiditat. Els governs i els bancs centrals es van veure obligats, llavors, a intervenir per a evitar que tot el sistema col·lapsara. Malgrat això, no es va poder evitar que la crisi del mercat financer contagiara el sector real de l'economia.

Ja que el paradigma econòmic dominant s'ha revelat insuficient per a predir l'inici de la crisi i la seua ràpida propagació i contagi a l'economia real, el projecte FinMaP té com a principal línia de treball el disseny, amb l'aportació de les noves tecnologies de la informació, de nous instruments teòrics i nous mètodes d'anàlisi empírica per a millorar la comprensió dels mecanismes de generació i propagació de la crisi econòmica i financera.

Fotografies de la reunió