Rafael Ballester: «Els avanços mèdics sobre la sida han sigut prodigiosos, però no hem aconseguit una cosa tan senzilla com l’ús sistemàtic del preservatiu» La Jaume I celebra el Dia Mundial de la Lluita contra la Sida amb diverses activitats

12/12/2013 | SCP

• Taula redona del Dia contra la Sida dia-sida taula-sida
  • Taules informatives sobre la Sida dia-sida taules-informatives

De dalt a baix: taula redona sobre la Sida, entrega dels premis del concurs de cartells i taules informatives. | FOTO: ÀLEX PÉREZ

• Premis cartell Sida dia-sida premis-sida

La Universitat Jaume I, a través de la Facultat de Ciències de la Salut, l'Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat i l'Oficina de Prevenció i Gestió Mediambiental, ha celebrat el Dia Mundial de la Lluita contra la Sida amb diverses accions.

D’una banda, els quatre centres de l’UJI han acollit taules informatives sobre aquesta malaltia. Així mateix, s’ha celebrat el lliurament de premis del concurs de cartells de l'edició 2013 que enguany ha guardonat amb el primer premi el cartell de Marta Gimeno que duia per lema «Pídeselo». A més, han sigut premiats Inmaculada García amb el segon premi i Emilio Navarro i Paula María Traver amb mencions especials.

A continuació, s’ha celebrat una taula redona titulada «Els reptes actuals de la sida», en la qual han participat Bernardino Roca, de la Unitat Predepartamental de Medicina de l’UJI; Josep Trullén, del Centre d'Informació i Prevenció de la Sida (CIPS) de la Conselleria de Sanitat; María José Calero, presidenta de l'associació CASDA, i Rafael Ballester Arnal, vicedegà de la Facultat de Ciències de la Salut i responsable d’UNISEXSIDA-UJI.
En la taula, Bernardino Roca ha fet un repàs de l’evolució de la malaltia des que es va descobrir el virus en els anys 80. Quant a l’última dècada, ha destacat la millora de la disponibilitat dels medicaments i la disminució dels efectes secundaris. «Actualment hi ha més de 20 fàrmacs disponibles amb pocs efectes secundaris i el 90-95% dels pacients porten una bona qualitat de vida», ha apuntat. Això no obstant, també ha recordat l’alta incidència del virus en els països menys desenvolupats on no es té aquest accés a la medicació. En aquest sentit, ha explicat que en 2012 hi havia 33,3 milions de persones infectades en el món, de les qual dos terços pertanyien a Àfrica. D’altra banda, ha assenyalat la importància de controlar altres infeccions com ara l’hepatitis C, ja que la pateixen dos terços dels infectats pel VIH i és la principal causa de mortalitat d’aquest col·lectiu.

Per la seua part, Rafael Ballester ha explicat que el VIH afecta un sector de la població molt jove i que els casos d’infecció han sofert un repunt, especialment en el cas dels homes que tenen relacions amb altres homes. En aquest sentit, ha assenyalat que «han sigut prodigiosos els avanços mèdics i farmacològics però no hem aconseguit una cosa tan senzilla per a la prevenció de la sida com és l’ús sistemàtic del preservatiu». Així, ha posat en relleu algunes de les possibles causes d’aquesta falta d’efectivitat de les campanyes, com ara l’inici tardà dels programes d’educació sexual, la falta de models positius de conductes sexuals, la falta d’investigació sobre els factors d’incidència de les diferents vies de conscienciació o l’abandonament de les ONG que lluiten contra aquesta malaltia i que, en moltes ocasions, l’Estat deixa com a úniques responsables.

D’altra banda, Josep Trullén ha informat els assistents sobre la prova del VIH, que es realitza al CIPS de forma gratuïta i anònima. Així mateix, ha destacat la importància del diagnòstic primerenc, ja que el nivell de defenses disminueix amb el temps i no es recupera amb la medicació, i això influeix en la qualitat de vida.

Finalment, María José Calero ha explicat les accions que es duen a terme des de l’associació, com ara l’atenció psicològica, l’atenció i la informació telefònica, el servei de centre mèdic per a la detecció de malalties de transmissió sexual orientat especialment a la prostitució o el programa d’inserció laboral. No obstant, Calero ha criticat la falta de recursos que estan patint aquest tipus d’organitzacions pel retard en els pagaments per part de l’administració o l’eliminació de subvencions.

Fotografies de les activitats