L’UJI celebra el Dia contra la Violència sobre les Dones

25/11/2013 | SCP

• Pati de llum violencia-genere pati-llum

La comunitat universitària va participar en la denúncia de la violència contra les dones amb la iniciativa «Pati de llum». | FOTO: DIEGO CLIMENT

• Taula redona violencia-genere taula-redona

La Unitat d'Igualtat i el Màster en Estudis Internacionals de Pau, Conflictes i Desenvolupament van organitzar la taula redona «Accions per a l'eliminació de la violència contra les dones: un assumpte internacional». | FOTO: ÀLEX PÉREZ

La Universitat Jaume I ha programat nombroses activitats en commemoració del Dia Internacional contra la Violència sobre les Dones que se celebra el 25 novembre. Aquestes activitats han sigut organitzades des de la Unitat d'Igualtat (UI), l'Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere Purificación Escribano (IF) i la Fundació Isonomia.

Les activitats s’han iniciat amb la proposta Pati de llum, un espai de reflexió i denúncia, una iniciativa perquè la comunitat participe en la denúncia de la violència contra les dones a través de frases exposades en el vestíbul de la Facultat de Ciències Humanes i Socials. En el mateix espai, també es pot visitar la mostra Objectes, fils i altres trames, realitzada per l'alumnat d'Educació en Arts Visuals de quart del Grau en Mestre/a d'Educació Primària. Així mateix, es va organitzar la «Trobada Purificación Escribano de l’estudiantat contra la violència de gènere», un espai per expressar la repulsa a la violència contra les dones en el qual es van projectar una sèrie de minivídeos realitzats amb telèfons mòbils i que responien al lema «No més violència contra les dones». Aquestes tres iniciatives han sigut organitzades per l’IF en el marc del programa «Deu dies contra la violència de gènere».

D’altra banda, es va celebrar la taula redona «Accions per a l'eliminació de la violència contra les dones: un assumpte internacional», organitzada per la Unitat d'Igualtat de l’UJI amb la col·laboració del Màster Universitari en Estudis Internacionals de Pau, Conflictes i Desenvolupament.

En la taula, Julio García, vocal assessor per a la delegació del Govern per a la Violència de Gènere, va exposar l’estratègia nacional per a l’eradicació de la violència contra la dona, la qual contempla un total de 284 mesures. Un dels principals objectius que va destacar és la ruptura del silenci. «És necessari transmetre un missatge positiu perquè es pot eixir del maltracte» va assenyalar. Així mateix, va incidir en la necessitat de prestar una especial atenció als grups vulnerables i visibilitzar altres formes de violència com ara l’explotació sexual, els matrimonis forçats o la mutilació genital femenina.

Per la seua part, Elena Martínez García, professora de Dret Processal de la Universitat de València, va abordar la qüestió en l’àmbit europeu. Segons Martínez García, tan sols Espanya i el Regne Unit tenen dades sobre la violència de gènere. «Gràcies a les instàncies d’Espanya es va liderar l’ordre europea de protecció que haurà de ser aplicable en tots els estats membres el 2015. És un procés lent però la Comissió Europea està obligant els estats a traure a la llum el problema», va apuntar.

Guillermina Díaz Pérez, professora-investigadora de la Facultat de Ciències Polítiques i Socials de la Universitat Autònoma de l'Estat de Mèxic, va exposar la situació de la República Federal de Mèxic, en la qual «s’ha avançat molt però és necessària una major coordinació. Hi ha molta lentitud i una falta de priorització i interès per aplicar les lleis d’àmbit nacional, que no s’han transformat en polítiques públiques ni han modificat els codis civils dels diferents estats».
Finalment, Fatuma Ahmet Ali, professora de Relacions Internacionals de la United States International University (USIU) i investigadora externa de l'Institut Interuniversitari de Desenvolupament Social i Pau, va abordar la feminització dels conflictes armats, és a dir, la utilització de les dones com a arma de batalla a través de la violència sexual i de gènere. «S’utilitza aquest tipus de violència com a estratègia en el conflicte i afecta no sols la salut sinó també l’estabilitat econòmica i social de la nació».

Les activitats continuaran el 25 de novembre, Dia de l'Eradicació de la Violència contra les Dones, amb la inauguració a les 11 hores de l'exposició organitzada per l’UI i l’IF, al costat de RUVID, Científiques Invisibles, al vestíbul de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals. La mostra romandrà oberta fins al 20 de desembre. El mateix dia, a les 12 hores, a la sala de graus de l’ESTCE, la Unitat d'Igualtat ha organitzat un debat anomenat «Científiques invisibles». El 27 de novembre de 2013, les activitats de l’IF continuaran a les 19 hores en la Llibreria Argot amb la presentació del llibre Ny Zanako (Mi hija) de Clarisse Ratsifandrihamanana. Per a finalitzar les activitats, la Fundació Isonomia organitza el 28 de novembre el «IX Seminari estatal Isonomia contra la violència de gènere. Les administracions locals: pilar fonamental per a reduir la violència contra les dones». Finalment cal recordar que l’IF també ha convocat un concurs de microrelats sobre el desafiament per a l'eradicació de la violència contra les dones. El termini per a presentar els textos acaba el 20 de desembre i es pot obtenir més informació en la pàgina de l'Institut.