Dierssen: «Si hi ha alguna cosa que determina de forma crítica el nostre destí biològic és la nostra conducta»

19/12/2013 | SCP

«Si hi ha alguna cosa que determina de forma crítica el nostre destí biològic és la nostra conducta», va comentar Mara Dierssen, investigadora del Centre de Regulació Genòmica de Barcelona, en l'última de les conferències del cicle SOM, organitzades per la Facultat de Ciències de la Salut, sota el títol de «(No sols) som ADN». D’aquesta manera, Dierssen va desmentir en la seua ponència la idea del determinisme biològic en la qual els gens eren l’únic element responsable dels trets morfològics, la personalitat o la predisposició a patir certes malalties. «La genètica no és tan determinant, sinó part d’un mecanisme biològic complex en el qual hi ha un diàleg constant entre la part genètica i l’ambiental», va afirmar.

Pel que fa a la influència de l’entorn, la investigadora va introduir el concepte d’epigenètica. «L’epigenètica són canvis en el fenotip produïts per l’ambient sense que hi haja canvis en el genotip, és a dir, es produeix un canvi en la forma en que s’expressen els gens i aquest canvis són transgeneracionals i poden heretar-se».

En aquesta línia, Dierssen va explicar que el cervell és una de les regions més sensibles als canvis ambientals. «El cervell, gràcies a la capacitat del sistema nerviós per a modificar-se en funció de la experiència, canvia el diagrama de connexions neuronals a mesura que es rep informació de l’entorn: és l’anomenada neuroplasticitat», va assenyalar. La investigadora va explicar que el mapa dendrític i els contactes entre neurones es remodelen constantment a partir del potencial genètic però també amb la influència de l’entorn, afectant la capacitat cerebral. Per exemple, un dels estímuls més importants que va destacar per a afavorir el desenvolupament cerebral va ser l’estímul social.

Vídeo complet i en altres formats: http://videoenc01.uji.es/editora.php

Altres notícies del cicle SOM:

Pablo Herreros: «Som l'herència viva d'uns primats supercooperadors i molt altruistes»

Fernández Vidal: «Els físics moderns sabem que el que estem observant no és la realitat, sinó una ombra d’aquesta, si és que existeix una realitat objectiva»

Altres notícies de la FCS:

Seixanta estudiants de Psicologia de l’UJI realitzen les seues pràctiques en el Consorci Hospitalari Provincial de Castelló

Dos alumnes Erasmus de l’UJI s'incorporen a les pràctiques de Medicina a l'Hospital General