El IV Seminari del Grup de Recerca Iconografia i Història de l'Art (IHA) va abordar el passat 27 de novembre la imatge del poder en les corts del Barroc, una jornada en la qual es van presentar aportacions i recerques recents de diversos membres del grup que demostren la importància de tres elements concrets en la fabricació de la imatge de la monarquia durant els segles del Barroc: el tèxtil, el retrat i el cerimonial.
En primer lloc, David Martínez Bonanad va traçar la rellevància del luxe tèxtil en els palaus, festes i vestidures de les cases nobles de l'Edat Moderna en la conferencia «Art tèxtil en les corts europees del Barroc. Ús, símbol i representació». Per la seua banda, Cristina Igual, amb «Retrats del monarca barroc espanyol: referents per a la construcció de les imatges del poder en la societat valenciana», va mostrar amb exemples clars i concrets com els artistes valencians, com ara Jerónimo Jacinto Espinosa, s'inspiren a l'hora de retratar les classes dirigents en els models que arriben de la cort reial.
Finalment, el catedràtic d'Història de l'Art de l’UJI i coordinador del grup IHA, Víctor Mínguez, va abordar en la ponència «Tombes buides i cadàvers pintats. La presència del cos mort del rei en les seues exèquies americanes (segles XVII i XVIII)» la iconografia luctuosa a Amèrica, així com la importància de les cerimònies d'exèquies i la plasmació plàstica de la mort del rei com a mecanismes per a afermar les fidelitats dels vassalls americans.
Altres notícies de la FCHS: