Villanueva: «Assumir activament la diversitat és una manera d’enriquir la percepció de la identitat»

22/11/2013 | SCP

• Escola plurilingüe escola-plurilingue marisa-villanueva

La professora de l’UJI María Luisa Villanueva. | FOTO: DIEGO CLIMENT

El cicle de conferències «Cap a una escola plurilingüe: per què cal afavorir un multilingüisme real a les escoles valencianes?» va continuar el passat 18 de novembre amb la ponència de la professora de l’UJI María Luisa Villanueva  en la qual va afirmar que «assumir activament la diversitat és una manera d'enriquir la percepció de la identitat».

Segons Villanueva, la coexistència de cada vegada més persones parlant llengües diferents en un mateix espai ha de comportar un canvi en la representació del natiu ideal com a horitzó de l'ensenyament-aprenentatge de llengües. «Cal acceptar el caràcter polifacètic i asimètric del plurilingüisme, i adoptar una visió ecològica de les llengües i les cultures», va assenyalar.

En aquest sentit, Villanueva va explicar que davant de la simplicitat d'una representació idíl·lica de l'unilingüisme representat per una lingua franca com a codi comú desproveït de càrrega cultural, la comunicació internacional és una comunicació multicultural que exigeix un ús plurilingüe de la llengua, de qualsevol llengua que s’utilitze com a llengua de comunicació entre interlocutors de llengües i cultures diferents. «La cultura comunicativa del tercer mil·lenni és una cultura de la complexitat, que comporta una ètica de la negociació d’identitats i una sensibilitat a la variació cultural», va concloure.