Botella insta els investigadors a difondre els seus resultats

24/11/2013 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

La directora del Laboratori de Psicologia i Tecnologia (Labpsitec) de la Universitat Jaume I i del Grup de CIBERobn, Cristina Botella, ha assegurat que és responsabilitat dels investigadors i investigadores comunicar els avanços assolits per a aconseguir «que realment arriben a la societat i a les persones afectades». Així ho ha defensat durant el Taller de comunicació social de la ciència per a investigadors i investigadores 2013 celebrat dimarts 12 de novembre en el marc de la Setmana Europea de la Ciència i la Tecnologia. El taller també ha comptat amb la participació de cinc empreses del Parc Científic, Tecnològic i Empresarial de la UJI (Espaitec), que han mostrat innovadores tècniques de comunicació i divulgació.

«Crec que és fonamental que les coses que fem arriben a la gent». Així iniciava Cristina Botella la seua intervenció, en la qual ha destacat que «la societat ha invertit en la nostra formació i investigació i està a l'espera de retorn. A més, per a aconseguir que els avanços siguen útils s'han de comunicar de forma eficaç». Segons l'opinió de la catedràtica de Personalitat, Avaluació i Tractaments Psicològics de l’UJI, la difusió dels resultats i fer-los accessibles a la societat són qüestions que han de formar part del codi de bones pràctiques del personal investigador, per la qual cosa insta a considerar la comunicació com una partida que cal tenir en compte en elaborar els pressupostos dels projectes d'investigació juntament amb els recursos propis de les universitats com són els serveis de comunicació.

Per part d'Espaitec, la jornada ha comptat amb la participació de l'empresa Doubleexperience, des de la qual han destacat la importància de comunicar amb els cinc sentits, creant una experiència i tota una gamma de sensacions en els usuaris. Des d'Inhedit s'ha fet insistència en les possibilitats d'aquesta comunicació emocional, per a la qual desenvolupen projectes integrals i personalitzats. Des de Pinchaaqui.es i Actualweb s'ha incidit en les possibilitats que ofereixen la web i les noves tecnologies per a comunicar tot tipus de projectes, inclosos els d'investigació. El taller ha comptat, a més, amb la participació de l'empresa Hojéalo, des de la quak han abordat la utilitat de les llibreries digitals per a posar a disposició dels usuaris un ampli nombre de documents de la manera més eficaç.

Per la seua banda, el director del Servei de Comunicació i Publicacions, Francisco Fernández Beltrán, ha ressaltat durant la presentació de la jornada que quan s'afegeix la «d» de difusió a la tradicional fórmula «I+D+i» s'obté com resultat una «P al quadrat», en el sentit de prestigi i possibilitats de patrocini, de manera que la comunicació per part dels grups d'investigació és una via per a obrir noves oportunitats. Fernández Beltrán ha animat, així mateix, els investigadors de l’UJI a contactar amb la Unitat de Cultura Científica de l'UJI (ucc@uji.es) per a donar a conèixer els seus resultats d'investigació a través de canals com ara el videoblog Ciència UJI TV, una plataforma multimèdia, multilingüe i accessible, que compta en l'actualitat amb prop de 150 continguts disponibles en valencià, espanyol i anglès, que han rebut més de 16.000 visites, a les quals se sumen les més de 33.000 reproduccions aconseguides per aquests vídeos en el canal de l'UJI a YouTube. Els vídeos del taller estaran disponibles en els propers dies en aquest canal (http://blogs.uji.es/cienciatv/).

La jornada ha sigut inaugurada pel vicerector d'Investigació i Postgrau, Antonio Barba, qui ha destacat la importància de la comunicació de la ciència per part del personal investigador i ha agraït el suport als patrocinadors del taller: la Xarxa d'Universitats Valencianes per al foment de la Investigació, el Desenvolupament i la Innovació (RUVID); Espaitec; la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana i les empreses Facsa i Iproma del Grupo Gimeno Servicios.

Fotografies: https://www.uji.es/noticies/foto/num&id_a=34608686

 

Vídeos del taller de comunicación social de la ciencia 2013 completos

Inauguració. Antonio Barba. Vicerector d’Investigació i Postgrau

http://www.svideo.uji.es/peli.php?codi=1251&lg=

Presentació de la Unitat de Cultura Científica de l’UJI

http://blogs.uji.es/cienciatv/ca/2012/05/15/ciencia-uji-tv-apropa-la-labor-investigadora-amb-videos-en-valencia-espanyol-i-angles/

Espaitec (I)

Doubleexperiencie

http://blogs.uji.es/cienciatv/ca/2013/11/20/doubleexperience-la-importancia-de-comunicar-amb-els-cinc-sentits/

Inhedit

http://blogs.uji.es/cienciatv/ca/2013/11/20/inhedit-fabricar-experiencies-emocionals-per-una-comunicacio-inoblidable/

Pinchaaqui.es

http://blogs.uji.es/cienciatv/ca/2013/11/20/pinchaaqui-es-ocells-pescadors-en-la-xarxa/

Cristina Botella (sencer i en altres formats)

http://www.svideo.uji.es/peli.php?codi=1253&lg=

Espaitec (II)

Hojéalo

http://blogs.uji.es/cienciatv/ca/2013/11/20/2619/

Actualweb

http://blogs.uji.es/cienciatv/ca/2013/11/20/actualweb-eines-web-per-la-difusio/

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions