24/11/2013 | SCP

• Biografía del profesor Dr. D. Vicente Sos Baynat sos-baynat sos-baynat2

De dalt a baix: fill de Vicente Sos, Alejandro Sos Paradinas, i acte de presentació de la publicació a la Llotja del Cànem. | FOTO: ANTONIO PRADAS

• Biografía del profesor Dr. D. Vicente Sos Baynat sos-baynat sos-baynat

El rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, ha presidit la presentació del llibre Biografía del profesor Dr. D. Vicente Sos Baynat, editat per Publicacions de l’UJI en col·laboració amb el Servei de Publicacions de la Diputació Provincial de Castelló dins de la col·lecció «Biblioteca de les Aules». L'acte de presentació del llibre, que ha tingut lloc a la Llotja del Cànem, ha comptat amb la participació de Javier Moliner, president de la Diputació de Castelló; Alfonso Bataller, alcalde de Castelló; Daniel Gozalbo, exalcalde de Castelló i autor del pròleg del llibre, i l'autor del llibre i fill de Vicente Sos, Alejandro Sos Paradinas.

L'autor reflecteix i il·lustra en el llibre la trajectòria vital del geòleg castellonenc Vicente Sos Baynat (1895-1992), i la injustícia comesa contra ell, que li va fer perdre oportunitats professionals per a la resta de la vida. Alejandro Sos Paradinas no solament hi descriu meticulosament els aspectes biogràfics, sinó que detalla amb precisió el context històric i polític que li va tocar viure. Així i tot, constata amb satisfacció que, per fi, passats els decennis, la societat li va retornar l'honor, li va restituir el nom i la vàlua i li va reconèixer el seu immens treball i dedicació a la ciència. Per tot això, el llibre ha resultat una obra plena de sentiment, d'admiració i d'afecte, però alhora, una fidel reconstrucció del pensament i la figura de Sos Baynat, amb la màxima autenticitat.

El rector de l’UJI, Vicent Climent, ha elogiat «l'admirable concepció i filosofia de treball científic del geòleg castellonenc, extraordinàriament meritòria per les circumstàncies de màxima precarietat que va haver de suportar, en la llarga, inacabable, postguerra, fins a l'extrem de perillar la seua pròpia vida, i que no li va impedir contribuir decisivament a la geologia de Castelló, d'Extremadura i de Galícia, així com als estudis sobre la geografia d'Espanya, en referència a la regió d'Extremadura i de les comarques de Castelló». Així mateix, ha destacat que, encara que estava aïllat, confinat en el seu exili interior que es perllongaria entre 1939 i 1966, va realitzar una tasca científica elogiable, i ha recordat que també gaudia de forma entusiàstica amb la docència. Per a concloure, el rector ha volgut fer referència a la dona que va acompanyar Sos Baynat en totes les vicissituds: «Mercedes Paradinas, la seua benvolguda esposa, a qui l'autor, el seu fill, reconeix el valor i la força que va fer possible la supervivència de la família. I per això, el colofó del llibre està dedicat íntegrament a ella, en text i imatge, i a la seua destacadíssima presència».

Per la seua banda, Javier Moliner ha destacat que «amb aquest merescut reconeixement la província de Castelló mai perdrà la memòria del professor Sos Baynat. La nostra societat podrà conèixer una mica millor la història d'un castellonenc que va fer front a les adversitats per a fer dia a dia el millor que sabia: ensenyar i compartir el seu coneixement amb nosaltres». Moliner ha conclòs la seua intervenció parafrasejant una frase d'aquest castellonenc il·lustre: «El servei públic, igual que la ciència, és una senda per a caminar, no és una estació per a arribar i quedar-s'hi parats».

Més informació: http://tenda.uji.es/

Altres notícies:

El rector de l’UJI recull a Màlaga el Premi Nacional d'Edició Universitària pel llibre «La fiesta barroca. Los virreinatos americanos»