Ballester qualifica de «molt alarmant» l’increment dels suïcidis entre els joves en les últimes dècades

08/11/2013 | SCP

• I Jornades d’Actualització Professional en l’Àmbit de la Salut Mental salut-mental salut-mental

Acte d'inauguració de les jornades. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

Les I Jornades d’Actualització Professional en l’Àmbit de la Salut Mental, organitzades pel centre IPSIC amb la col·laboració de la Universitat Jaume I, han reunit més de 150 professionals de l’àmbit sanitari i persones relacionades amb les àrees de la psicologia, psiquiatria, medicina i infermeria per tal d’abordar la problemàtica de la ideació suïcida.

Rafael Ballester, degà de la Facultat de Ciències de la Salut, ha obert les jornades aportant algunes dades significatives al respecte. Segons ha apuntat, cada any hi ha un milió de persones que es suïciden al món. A més, les últimes dècades els suïcidis han experimentat un increment del 60% i, especialment, en els joves, «la qual cosa resulta molt alarmant» ha afirmat. Al respecte, Ballester ha destacat la importància de la prevenció ja que segons l’Organització Mundial de la Salut més del 60% de les persones que es suïciden van tindre idees prèvies a l’acció del suïcidi. En aquesta línia, ha instat a estar alerta des de les consultes d’atenció primària atès que un alt percentatge de les persones que han consumat el suïcidi han passat per la consulta prèviament.

D’altra banda, va realitzar un repàs dels diferents factors de risc: malalties mentals, antecedents familiars, situació d’atur, trastorns en els estats d’ànim, entre altres. «Cal fer cas de les senyals i tractar-les como ara els comportaments autoagressius, el canvis d’hàbits en el menjar i el dormir o la pèrdua d’il·lusió», ha assenyalat. Com a factors protectors, Ballester ha destacat les habilitats socials, l’optimisme, l’alta autoestima, la resiliència, estar integrat en una xarxa familiar, tindre al càrrec a altres persones, la participació social o viure en parella. Així mateix, ha citat quatre intervencions considerades com eficaces: la restricció de l’accés a mètodes comuns de suïcidi, la prevenció de la depressió i la prevenció de l’abús d’alcohol, formar als professionals d’atenció primària i formar als mitjans de comunicació.

Per a concloure, Ballester ha instat a reinventar-se, començar de zero i valorar les coses xicotetes de la vida front el model de felicitat basat en el consumisme.

Fotografies

Altres notícies de la FCS:

Investigadors de l’UJI analitzen els efectes de la dieta i els contaminants ambientals en el desenvolupament fetal i infantil