Moriña: «Les investigacions han de tenir una implicació social i contribuir a transformar la realitat»

18/11/2013 | SCP

• Anabel Moriña foment-fchs anabel-morinya

Anabel Moriña és professora de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat de Sevilla. | FOTO: ÀLEX PÉREZ

La Facultat de Ciències Humanes i Socials de la Universitat Jaume I va celebrar el 15 i 16 de novembre les XVIII Jornades de Foment de la Investigació amb l’objectiu de fomentar l’activitat investigadora de l’estudiantat i facilitar la seua possible integració en grups d’investigació. La professora de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat de Sevilla Anabel Moriña va ser l’encarregada d’obrir la jornada amb la conferència titulada «Fer preguntes per a trobar respostes: reptes de la investigació en ciències socials i humanes».

En la seua intervenció, Moriña va posar en relleu la importància de la vessant social i ètica en els treballs d’investigació que «moltes vegades està oblidada». En aquest sentit, Moriña va afirmar que «les investigacions han de tenir una implicació social i han de contribuir a transformar la realitat. A més, s’ha de tenir un compromís de transferència i difondre-les no sols a l’acadèmia, sinó també a la societat».

Quant a la vessant ètica, la professora va destacar la importància de plantejar-se diverses qüestions, com ara la copropietat de les investigacions amb els participants, la garantia de la confidencialitat i privadesa de les persones que participen en els estudis i la necessitat d’implicar aquestes persones al llarg de l’estudi i en les seues conclusions.

Pel que fa a l’elecció del tema d’investigació, Moriña va assenyalar que cal tenir present que aquesta no és una qüestió neutral, sinó que té repercussions. En aquest sentit, la professora va advocar per escollir un tema que tinga una aportació a la societat, que implique un avanç i que siga significatiu per a les persones que hi participen.

L’acte d’inauguració va comptar amb la presència del rector de l’UJI, Vicent Climent; la degana de la Facultat de Ciències Humanes i Socials, Rosa Agost, i el director de les jornades, Vicent Querol. Durant l’acte també es va presentar el volum La investigació en ciències humanes i socials, que recull algunes de les intervencions més rellevants d’anteriors edicions de les jornades. Així mateix, al voltant de 80 estudiants van exposar més de 60 comunicacions al llarg de les jornades.