Pap Sow: «La fam i la pobresa es consideren amenaces de seguretat» El III Congrés Internacional de Cooperació al Desenvolupament va abordar les migracions africanes i el desenvolupament

24/11/2013 | SCP

• Congrés OCDS congres-migracions foto_09_Congres_Solidaritat_DLL054-350

Pap Sow, investigador del Center for Development Research de la Universitat de Bonn (Alemanya), va ser l’encarregat d’impartir la conferència inaugural. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

L’Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat de la Universitat Jaume I i el Centre d’Estudis Africans de Barcelona van organitzar el III Congrés Internacional de Cooperació al Desenvolupament amb el títol «Migracions africanes i desenvolupament: navegant fronteres invisibles» per a reflexionar sobre la importància i magnitud de les migracions africanes, internes i externes, i el seu gran impacte en el desenvolupament dels països d’origen d’aquestes.

Pap Sow, investigador del Center for Development Research de la Universitat de Bonn (Alemanya), va ser l’encarregat d’impartir la conferència inaugural en la qual va analitzar la dicotomia seguretat-població que es produeix amb les migracions. Segons Sow, hi ha uns imaginaris socials molt forts basats en les obsessions de la seguretat. «La fam i la pobresa estan considerades com amenaces de seguretat per a les nacions. Si hi ha cooperació és perquè hi ha por; cooperem perquè els immigrants no vinguen», va assenyalar.

En aquesta línia, va afirmar que Àfrica és centre de les estratègies i dispositius de seguretat i la migració africana és centre de debat i conflicte en el sistema actual de relacions entre Nord i Sud. «De vegades hi ha un oblit total, fins i tot a Àfrica, de les fortes dinàmiques migratòries que es produeixen dins del mateix continent africà, però tot el món focalitza en els africans que van a Europa», va apuntar.

D’altra banda, Sow va abordar la protecció dels drets dels immigrants i la discriminació de les lleis, especialment en el cas de les dones, que tenen dificultats en moltes ocasions per a accedir a un lloc de treball o són sotmeses a tests d’embaràs per a poder entrar en un país.

Finalment, pel que fa a la integració dels immigrants va citar alguns efectes positius com ara la introducció de la diversitat social, cultural i econòmica en les àrees migratòries o la disminució del masclisme amb el contacte de la societat d’acollida. En la vessant negativa va citar el cost emocional per la pèrdua dels llaços familiars, el control excessiu que l’home exerceix sobre la dona que s’ha quedat en el país d’origen o les dificultats d’adaptació.

Presentació del llibre Democràcia, drets humans i desenvolupament

En el congrés es va celebrar la presentació del llibre resultat dels treballs del II Congrés Internacional de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat anomenat Democràcia, drets humans i desenvolupament d’Ignacio Aymerich, Jesús García i Carmen Lázaro i editat per Publicacions de la Universitat Jaume I en la col·lecció «Cooperació i solidaritat».

En la presentació, Carmen Lázaro va assenyalar que aquesta publicació és la millor manera de visibilitzar el treball i el gran esforç de totes que aquelles persones que van fer aportacions en la segona edició del congrés. Per la seua part, Ignacio Aymerich, del Grup d’Investigació en Drets Humans de la Universitat Jaume I, va fer una revisió del concepte de cooperació arran de la temàtica tractada en la publicació. «Cooperació significa treballar junts, però no se sol conceptualitzar d’aquesta manera. Crec que el concepte de cooperació està llastrat per un vell concepte que hauria de ser revisat des del punt de vista dels drets humans. Treballar junts per a garantir el ple gaudiment dels drets humans és el que hauria de ser la cooperació al desenvolupament», va afirmar.

Més informació sobre la publicació: http://www.tenda.uji.es/

Altres notícies:

Més d’un centenar de professionals de la mediació intercultural es reuneixen a l’UJI per a analitzar la gestió de conflictes comunitaris