16/09/2013 | SCP

• Aurelio Gómez Cadenas presidencia_sfv aurelio_gomez_cadenas

Aurelio Gómez Cadenas és catedràtic del Departament de Ciències Agràries i del Medi Natural de la Universitat Jaume I. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

El professor Aurelio Gómez Cadenas, catedràtic del Departament de Ciències Agràries i del Medi Natural de la Universitat Jaume I, ha sigut elegit president de la Societat Espanyola de Fisiologia Vegetal (SEFV) per als propers quatre anys, durant la XX Reunió de la Societat i XII Congrés Hispanolusità de Fisiologia Vegetal celebrat a Lisboa. En la trobada també van ser elegits per a la Junta Directiva els professors de l'Àrea de Producció Vegetal de l’UJI Rosa María Pérez Clemente com a secretària, i Vicent Arbona i Mengual com a tresorer.

La Fisiologia Vegetal és una disciplina que estudia els organismes vegetals i les seues interaccions amb altres organismes i amb el medi ambient. Per aquesta raó, la SEFV és punt de trobada d'investigadors i tècnics que treballen en disciplines tan diverses com ara biologia molecular, biologia cel·lular, genètica, ecologia, nutrició mineral, biotecnologia, bioinformàtica, etc. Alguns dels reptes a nivell global que estan sent investigats pel personal investigador d'aquesta societat científica són la lluita contra la fam al planeta, la seguretat alimentària, la millora de la salut humana, els efectes del canvi climàtic sobre els ecosistemes i l'agricultura, la protecció del medi ambient o la producció d'energia i biomaterials.

En l'actualitat, la SEFV compta amb prop de 750 socis i sòcies pertanyents a diferents universitats i centres de recerca de tot el territori nacional. La SEFV és membre de la Confederació Espanyola de Societats Científiques (COSCE) i de la Federació Europea de Biologia Vegetal (FESPB). A més, manté una relació d'estreta col·laboració amb les societats homòlogues d'Itàlia, Portugal i Argentina.

La societat té com a objectiu promoure el desenvolupament de la fisiologia vegetal en totes les seues branques i activitats. Per a això, la SEFV organitza reunions científiques i és canalitzadora d'iniciatives entre els seus socis i els organismes públics i privats de recerca científica. També publica un butlletí especialitzat i, al costat d'altres socis de la FESPB, una revista d'alt impacte internacional. A més, la SEFV gestiona pàgines en les principals xarxes socials com a via de difusió de la recerca que realitzen els seus socis i un contacte informal amb els interessats en la fisiologia vegetal.

Si l'existència de les societats científiques ha sigut sempre important, en aquests temps de crisis i retallades pressupostàries la seua labor sembla crucial. La SEFV contribueix a pal·liar part de les dificultats per les quals passen els grups de recerca actualment, mitjançant la concessió de beques a més de 60 investigadors en formació perquè pogueren assistir a l'últim congrés de la societat. Els contactes internacionals que la societat fomenta serveixen per a buscar col·laboracions i fonts de treball i finançament per als grups espanyols. A més, a través de la COSCE, la SEFV és molt activa en les accions i reivindicacions encaminades a aconseguir que el govern de la nació paralitze la duríssima política de retallades pressupostàries llançada contra el sistema espanyol de R+D+i.