L’UJI reuneix 10 centres d'investigació europeus relacionats amb medi ambient i seguretat alimentària L'Institut de Plaguicides i Aigües de l'UJI coordina la xarxa europea

10/07/2013 | UCC+i UJI

La Universitat Jaume I acull avui dimecres, 10 de juliol, la reunió internacional de diversos grups d'investigació que col·laboren en la xarxa de treball ISIC 2012/016 “Investigació cooperativa al medi ambient i seguretat alimentària (ENVIFOOD)”. Aquesta xarxa, finançada per la Generalitat Valenciana, està liderada per l'Institut Universitari de Plaguicides i Aigües (IUPA) de l’UJI, considerat com a grup d'excel·lència Prometeu per la Generalitat. En ella participen grups d'excel·lència d'Holanda i Espanya amb àmplia experiència en l'àmbit de la química analítica aplicada a salut pública. El projecte conjunt sobre el qual s'està treballant té una durada de 4 anys i s'enfoca cap a un tema que genera notable preocupació social en l'actualitat, com és la presència de contaminants orgànics en el medi ambient i en els aliments.

Entre els temes objecte de col·laboració cal citar la investigació sobre drogues d'abús en aigües residuals, la biodegradació de fàrmacs en aigües, noves metodologies analítiques per a la determinació de dioxines i pesticides en aigües i aliments, el screening de contaminants orgànics en aigües i pinsos, o la investigació sobre drogues de disseny (legal highs). Amb aquesta jornada, en la que participen més de 30 investigadors d'uns quants països, es pretén fomentar la participació dels mateixos i obrir un fòrum de discussió que permeta a enriquir la col·laboració i afavorir l'intercanvi d'informació.

La jornada de treball se centra en l'ús de tecnologies analítiques avançades basades en adaptaments instrumentals cromatografia/espectrometria de masses. El principal objectiu d'aquesta jornada és avaluar el desenvolupament  de les investigacions conjuntes dutes a terme i fomentar el treball col·laboratiu entre tots els participants. Després d'una presentació del projecte general i dels seus objectius, per part del coordinador de la xarxa i responsable del IUPA, Félix Hernández, estan previstes breus presentacions de les línies d'investigació per part dels responsables de cada centre. Posteriorment, es farà una breu descripció dels treballs col·laboratius que s'estan realitzant en la xarxa ISIC per part dels investigadors del 'IUPA involucrats en cada una de les activitats. Finalment, tindrà lloc una discussió conjunta sobre els èxits aconseguits i sobre les línies d'actuació per als pròxims dos anys.

Els investigadors participants pertanyen als quatre centres amb què es va dissenyar inicialment aquesta xarxa de treball: KWR (Institut d'Investigació de l'Aigua, Nieuwegein); RIKILT (Institut de Seguretat Alimentària, Wagenigen); Laboratori de Dioxines i d'Espectrometria de Masses (IDEA, CSIC, Barcelona); IUPA (UJI, Castelló). També s'ha invitat a altres centres que desenrotllen línies semblants de treball, alguns dels quals s'han unit recentment a la xarxa, com l'Institut per a la Biodiversitat i Dinàmica d'Ecosistemes (IBED, Universitat d'Amsterdam); Institut Nacional de Salut Pública i Medi Ambient (RIVM, Bilthoven, Holanda); Hyphen MassSpec (Leiden, Holanda); Institut Nacional d'Investigació sobre Medi Marí (NIFES, Bergen, Noruega); Centre de Toxicologia (Universitat d'Anvers, Bèlgica), i el MTM (Man-Technology-Environment, Universitat d'Orebro, Suècia).