La Diputació i l'UJI treballaran per millorar l'eficiència energètica i l'estalvi dels municipis castellonencs

15/07/2013 | SCP

La Diputació de Castelló i la Universitat Jaume I treballaran juntes per desenvolupar una línia de recerca que permeta aplicar un sistema perquè els ajuntaments milloren la seua eficiència energètica i estalvien costos en els serveis que presten als seus veïns. Per a això han signat un conveni que permet que s'agilitzen les recerques aquest mateix any.

El rector, Vicent Climent, ha mostrat la seua satisfacció per la signatura del conveni perquè «és una oportunitat per a la transferència del coneixement generat a l'UJI als pobles de les nostres comarques. Les diferents alternatives tecnològiques en les energies renovables exigeix un estudi de cadascuna d'aquestes des del punt de vista de l'eficiència i del cost. Els investigadors de l'Àrea d'Enginyeria Elèctrica de l'UJI estan plenament capacitats per abordar aquesta anàlisi individualitzada que va redundarà en un important estalvi de la factura energètica de tots els nostres ajuntaments». El rector ha felicitat el president de la Diputació i el diputat provincial de Sostenibilitat per aquesta important iniciativa i els ha comunicat la plena disposició de la Universitat Jaume I a col·laborar amb l'ens provincial en projectes com aquest que permeten una major integració de la innovació en la societat.

«Que la Diputació i la Universitat Jaume I vagen de la mà en l'estudi i el desenvolupament d'iniciatives encaminades a aplicar criteris d'eficiència energètica en els municipis és una bona notícia per a tota la província. Perquè el que pretenem és que cap talent o coneixement es quede sense l'oportunitat de ser aplicat al benefici de la qualitat de gestió de les nostres administracions locals i, en definitiva, a millorar la qualitat de vida dels ciutadans». En aquests termes ha valorat el diputat provincial de Sostenibilitat, Mario García, el conveni de col·laboració acadèmica, científica i cultural en l'àmbit de l'eficiència energètica que ha signat el president de la Diputació, Javier Moliner, juntament amb el rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent. A través d'aquest document, l'UJI i la Diputació es comprometen a col·laborar conjuntament en projectes i activitats relacionades amb l'eficiència i l'estalvi energètics a la província de Castelló.

Accions en cooperació amb els ajuntaments

Així, cooperaran en accions o activitats que plantegen els ajuntaments de la província en matèria d'eficiència i estalvi energètic. Col·laboraran a més en la realització d'un informe anual relatiu a les recomanacions per a la definició de l'estratègia en matèria d'estalvi i eficiència energètica provincial, així com les propostes que se'n concloguen per al desenvolupament d'estratègies, programes, plans i accions provincials en aquesta matèria.
A més, tal com ha assenyalat el diputat provincial, «a través d'aquest conveni es possibilita també que estudiantat d'enginyeria de l'UJI aplique els seus coneixements en el Centre Provincial d'Energies Renovables (CEPER) de la Diputació. Amb això, potenciem que aquest centre es convertisca en referent per als ajuntaments en matèria de noves aplicacions que potencien l'eficiència energètica a manera de "banc de proves" per als ajuntaments».

La Diputació de Castelló i l'UJI inicien així un camí de col·laboració en matèria d'eficiència energètica que permetrà unir recursos per a estudis energètics, assajos i, en general, activitats de recerca, formació i tecnològiques. En aquest sentit, un dels punts destacats d'aquest acord assenyala que les dues institucions es prestaran assessorament mutu i desenvoluparan conjuntament projectes i programes de col·laboració en qüestions relacionades amb la finalitat d'aquest acord.

Per garantir el correcte funcionament d'aquesta manera de treballar, es constituirà una comissió mixta formada per les dues institucions, que realitzarà el seguiment de les actuacions previstes en el conveni present i els protocols posteriors.

La Diputació de Castelló, en el seu compromís per aplicar criteris d'eficiència en la gestió en tots els seus àmbits, està duent a terme dos intensos programa d'eficiència energètica, un que permetrà reduir un 15% el consum als edificis i instal·lacions de la institució, i un altre aplicat als ajuntaments que facilitarà la reducció de fins al 30% de la factura elèctrica dels consistoris castellonencs.