Porcar trau a la llum la història dels vençuts El llibre «Un país en gris i negre» de Juan Luis Porcar contribueix a conservar la memòria històrica del franquisme

28/06/2013 | MARÍA BENAVENTE

• Un país en gris i negre publicacioporcar paisgrisinegre

Aquest llibre és el resultat d'una desena d'anys d'investigació i nombroses fonts d'informació. | FOTO: ÀLEX PÉREZ

La Llotja del Cànem va acollir el 19 de juny la presentació del llibre Un país en gris i negre. Memòria històrica i repressió franquista a Castelló, de Juan Luis Porcar, personal d’administració i serveis (PAS) de la Jaume I. L’obra, que forma part de la col·lecció «Història i memòria» de Publicacions de la Universitat Jaume I, analitza com es va organitzar la maquinària repressiva del règim a la província de Castelló.

L’acte va estar presidit per Wenceslao Rambla, vicerector de Cultura i Extensió Universitària; Rosa Monlleó, catedràtica d’Història de la Universitat Jaume I i directora de la col·lecció «Història i memòria», i Maribel Peris, membre del Grup per a la Recerca de la Memòria Històrica de Castelló del qual l’autor del llibre també forma part.

Maribel Peris, posant veu a les paraules de Juan Luis Porcar, va destacar que aquest llibre, fruit d’una desena d’anys d’investigació, «m’ha permès conèixer les víctimes, els seus noms i cognoms, donar veu a les seues famílies, conèixer les seues professions, conèixer les seues idees polítiques i els seus projectes per a transformar la societat».

Porcar va lamentar que «al contrari del que ha passat a Europa, en les seues guerres, els valors dels vençuts en la guerra han sigut exclosos de l’imaginari col·lectiu i de la representació social del passat». Així doncs, va insistir en la necessitat de conèixer el testimoni dels afectats per configurar la història recent de la qual no s’ha pogut parlar durant desenes d’anys i desmantellar el «relat oficial» instaurat pel sistema franquista.

En aquest sentit, citant el pròleg escrit per Martí Domínguez, l’autor va afirmar que aquesta recerca és «una cursa contra el temps», una carrera perquè el temps no es menge la memòria i per tractar de recuperar-la.

Rosa Monlleó, per la seua banda, va destacar la seua adhesió personal als objectius que ha perseguit Juan Luis Porcar amb aquest llibre i que són, entre altres, l’aproximació a la veracitat dels fets ocorreguts durant el franquisme i la transició; l’homenatge a les famílies i persones que van patir la repressió, el silenci i l’obscurantisme, i la recuperació de la dignitat de les víctimes innocents.

Així mateix, la directora de la col·lecció «Història i memòria» va aplaudir l’activitat continuada del Grup per a la Recerca de la Memòria Històrica de Castelló, i va convidar els més joves a involucrar-se amb la història recent del nostre país formant associacions perquè «la nostra història passada siga cada vegada més coneguda i puguem avançar cap a un futur millor per a tots».

El vicerector de Cultura i Extensió Universitària, Wenceslao Rambla, va afirmar que el fet de presentar un treball «de tanta qualitat» realitzat per un membre del personal d’administració i serveis de l’UJI «és un exemple del que la universitat vol ser i ha d’arribar a ser plenament: un espai d’oportunitats per a qualsevol persona que puga i vulga contribuir a la producció i transmissió crítica del coneixement».