28/06/2013 | SCP

• Reunión científica "El gust d'investigar" elgustdinvestigar el_gust_investigar

Més d'un centenar de persones, entre estudiantat, profesorat i familiars, va acudir a aquesta cita científica celebrada a l'ESCTE. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

«Us reconec com a científics», ha afirmat el professor de la Universitat Jaume I Ignacio Morell moments abans de desvelar el nom de les recerques premiades en la cinquena edició d’«El gust d'investigar» perquè «l'important és el camí i l'entusiasme que hi heu posat».

El lliurament de premis i diplomes de la V Reunió Científica «El gust d'investigar» ha posat el punt final a una jornada, i a un any de treball, que ha reunit el 25 de juny de 2013 més d’un centenar de persones, entre estudiantat, professorat i familiars, a l’aula magna de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals (ESTCE) de l’UJI, on 24 equips dels 30 que han participat en el concurs han exposat els treballs d’investigació realitzats durant aquest curs acadèmic.

Aquesta edició, organitzada per l’ESTCE i el CEFIRE, amb la col·laboració de l’Ajuntament d’Onda, l’empresa UBE i els vicerectorats d’Estudiants i Investigació de l’UJI, ha comptat amb un centenar d’alumnes de quart d’ESO i primer de batxillerat, tutoritzats per 17 membres del professorat de secundària. L’alumnat pertany a quatre centres d’educació secundària de Castelló de la Plana, tres de Vila-real i un d’Almassora, Borriana, Onda, Benicàssim i l’Alcora.

Els equips guanyadors d’aquesta convocatòria han sigut els següents:

El premi especial de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals al millor treball ha sigut per al treball titulat «Moviment d’un globus en un fluid» presentat per Roser Adell, Jesús García-Vázquez, Javier Marín i Jorge Ventura, tutoritzats per la professora de l’IES Penyagolosa de Castelló de la Plana, Desi Almela.

L’equip guanyador en l’àrea de Matemàtiques, Física i Química ha sigut el format per Roser Blasco, Sonia Felip, Míriam Gracia-Angulo y Diana E. Stroe, de l’IES Llombai de Borriana amb el treball «El trabuquete, la bomba atómica de la Edad Media», tutoritzat pel professor Manuel Roca.

El guardó en l’àrea de Ciències de la Vida, la Salut, la Terra i el Medi Ambient ha sigut per a l’equip format per Xavier Broch, Sofía García, Josep Rubert i Vicent Barrachina de l’IES Miralcamp de Vila-real amb el treball «Influència de la concentració de nitrats de l’aigua de reg en el cultiu de diferents hortícoles» tutoritzat pel professor José M. Boixador.

En l’àrea de Tecnologia el guardó ha sigut per a Javier Andreu, Carlos Chamorro, Pascual Cortes i Aitor Viciano, de l’IES Francesc Tàrrega de Vila-real amb el treball «Como pez en el agua» tutoritzat pel professor Juan Ferrer.
El reconeixement de l’Aula de Medi Ambient de la Fundació LUBASA a l’estudi i defensa de la biodiversitat del nostre entorn ha recaigut en la «Comparativa micológica entre pinares» d’Anna Ahicart i Patricia Porcar de l’IES Politècnic de Castelló de la Plana, tutoritzades per la professora M.ª Amparo Juan.

L’Ajuntament d’Onda ha atorgat el premi al millor dels treballs relacionats amb la ciutat al grup integrat per Sandra Rubio, Noelia Peña i Andrea Prunoiu de l’IES Serra d’Espadà d’Onda, pel treball «Grupos sanguíneos», tutoritzades pel professor David Segarra.

El premi per la millor exposició oral ha recaigut en el grup de l’IES Francesc Ribalta de Castelló de la Plana format per Laura Sebastiá, Laura Ibáñez, Rania Achouak Hafsi i Gerard Peraire, que han presentat el treball «Castellón, ¿un mundo de biodiversidad?» tutoritzats per la professora Marisa Falcó.

Com a novetat d’enguany, els organitzadors han decidit atorgar un premi a la participació, que s’ha sortejat entre l’alumnat no premiat, i que ha recaigut en un equip de l’IES Francesc Tàrrega.

El comitè científic d’aquesta edició ha estat format per Víctor Alonso, Sergio Mestre i Amable Pérez del CEFIRE, i Antonio Gallardo, Jesús Lancis, Leonor Lapeña i Ignacio Morell de l’UJI.

L'objectiu del concurs és que els joves, en equips de dos, tres o quatre i tutoritzats per un membre de seu professorat, desenvolupen un treball d'investigació en diverses àrees de coneixement com ara les matemàtiques, les ciències de la vida, la salut, el medi ambient o la tecnologia.

La disminució del nombre de joves que opta per estudis cientificotècnics és un fet i amb aquesta iniciativa es pretén despertar el nombre més gran de vocacions possibles en aquest camp. D'altra banda, des del punt de vista de la formació de l'alumnat, els treballs d'investigació els ajuden a estructurar el pensament i a potenciar una sèrie de capacitats com la creativitat o el treball en equip, i habilitats com la de redactar informes i defensar-los oralment.

Més informació: https://sites.google.com/site/elgustodeinvestigar/curso-2012-2013