Investigadors de l’UJI dissenyen una eina per millorar l'educació oferida a persones majors L'eina es validarà ara en totes les institucions que participen en el projecte i en algunes externes

17/06/2013 | SCP

• Majors majors major_uji

El 2020, una quarta part de la població de la Unió Europea tindrà més de 65 anys. | FOTO: VOX UJI

El grup d'investigació coordinat per Salvador Cabedo a la Universitat Jaume I de Castelló, associat a la Universitat per a Majors, ha desenvolupat una eina per a avaluar institucions educatives que ofereixen formació a ciutadans majors de 65 anys en el marc del projecte de cooperació EduSenior, finançat pel Programa d'Aprenentatge Permanent de la Comissió Europea.

«El projecte EduSenior pot ser utilitzat com a sistema d'avaluació i acreditació per a una institució educativa però també per a millorar la seua qualitat i perquè altres institucions, investigadors o associacions siguen conscients del potencial de l'educació en les persones majors i posen en marxa accions semblants», explica la coordinadora de la Universitat per a Majors, Pilar Escuder. L'eina es validarà ara en totes les institucions que participen en el projecte i en algunes d'externes. Després de la validació, els socis en publicaran una versió millorada.

El 2020, una quarta part de la població de la Unió Europea tindrà més de 65 anys. Davant aquesta realitat, l'envelliment de la població no ha de considerar-se com un problema, sinó com un repte a què es pot fer front de forma positiva, comenta l'investigador de l'UJI Roger Esteller. «En aquest sentit, un aprenentatge al llarg de tota la vida s'ofereix com la millor opció perquè les persones majors aprenguen a adaptar-se i integrar-se en el context social», afegeix l'investigador.

El conjunt d'institucions educatives que ofereixen programes d'educació dirigits a persones majors creix progressivament. Es tracta d'una formació integradora i social, que ensenya actituds, aptituds i coneixement per a aconseguir una major qualitat de vida, més integració i participació en la societat. L'impacte és positiu tant en les vides de l'alumnat com en el seu entorn. No obstant això, l'educació de persones majors presenta enormes reptes quant a pedagogies, avaluació, continguts i models adequats per a un públic tan heterogeni la motivació del qual és en gran manera personal.

Basant-se en aquesta necessitat, al novembre de 2011 es va iniciar el projecte europeu EduSenior, de dos anys de durada, coordinat per l’UJI juntament amb altres sis universitats europees i institucions d'educació de persones majors: Palmenia Centre for Continuing Education (Finlàndia), Università delle LiberEtà del Fvg (Itàlia), Personality Socialization Research Institute of Rezeknes Augst (Letònia), Jan Dlugosz University (Polònia), TREBAG Property and Projectmanagement Ltd (Hongria) i Assist Net EOOD (Bulgària).

Fases del projecte

La primera fase d'aquest projecte ha consistit en un exhaustiva anàlisi de la relació entre educació i qualitat en els estudiants majors. Els resultats d'aquestes investigacions han sigut publicades i se'n pot consultar un extracte en http://www.edusenior.eu. En la segona fase s'ha desenvolupat l’eina o toolkit per a l'avaluació d'institucions educatives. Aquest toolkit està compost per dos productes principals: una guia i l'eina d'avaluació pròpiament dita.

La guia introdueix els conceptes de qualitat de vida, pedagogies, models i cursos que han de tenir-se en compte en un programa educatiu que desitge implementar aquest model de formació. Aquesta guia també està pensada per a persones que desitgen conèixer les bases d'aquest tipus d'educació com ara investigadors, gerents, tècnics o professors, així com la relació entre els seus diferents factors i mesures per a millorar-la. La guia ofereix, a més de la introducció i base teòrica, continguts pràctics, experiències i bones pràctiques, a més d'informació local.

El segon component d'aquest toolkit és l’eina d'avaluació on apareixen detallats 38 indicadors. Cada indicador conté una justificació de la seua utilitat (impacte i necessitat), uns criteris que ha de complir i unes recomanacions. Els indicadors estan lligats a la guia, en tant que cada un està localitzat en una o més dimensions educatives i de qualitat de vida. En total s'han definit set dimensions educatives i set dimensions de qualitat de vida.

Aquesta eina d'avaluació pot ser aplicada per un avaluador extern per a l'acreditació d'una institució, però el seu principal objectiu és servir per a millorar la qualitat d'una institució educativa en el seu impacte en la qualitat de vida dels majors, ja que trasllada d'un nivell estratègic i conceptual –introduïts en la guia– a un altre nivell operatiu –cada un dels indicadors– les diferents competències, processos, pedagogies i cursos que han de ser implementades en una institució educativa.

Cada indicador ofereix, a més dels requisits que serviran per a l'avaluació, una sèrie de recomanacions que poden ser d'utilitat per a una institució educativa depenent dels seus propis objectius, donant a conèixer d'aquesta manera les dimensions educatives que poden ser millorades i de qualitat de vida susceptibles de ser afectades.

«La qualitat de vida és un objectiu perseguit tant a nivell individual com a nivell social i polític. L'educació pot ser de gran ajuda si és dissenyada i implementada d'una manera adequada. En el cas de persones amb les necessitats bàsiques cobertes, la seua qualitat de vida està influenciada principalment per factors subjectius. En qualsevol moment vital es produeixen canvis a nivell personal, però també en l'entorn que requereixen primer una comprensió i adaptació o control. Les persones majors en particular posseeixen requeriments i riscos específics com són l'exclusió, la soledat o la depressió, però també característiques positives i enormes potencialitats», conclouen els investigadors.

Altres notícies:

Ciència UJI TV. Ciència Accessible