La Jaume I llança una campanya per a millorar l’accessibilitat al campus Actualment hi ha 233 alumnes amb discapacitat o necessitats especials matriculats a la Jaume I

07/06/2013 | MARÍA BENAVENTE MARTÍNEZ

La Universitat Jaume I, a través del Programa d’Atenció a la Diversitat de la Unitat de Suport Educatiu (USE), ha llançat la campanya «Pensa amb els peus», una iniciativa que forma part del Projecte Inclou i que pretén fer de la Jaume I una universitat més inclusiva i accessible.

La campanya va ser presentada a la comunitat universitària el 7 de maig a la sala de graus de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques. A l’acte van assistir el vicerector de Campus, Noves Tecnologies i PAS, Pablo Aibar, i la responsable del Programa d’Atenció a la Diversitat, Olga Carbó.

Les accions que realitzaran els aproximadament 30 voluntaris dins d’aquesta campanya són la col·locació de fullets i adhesius en vehicles mal aparcats i l’avís de retirada mitjançant la publicació de fotografies d’aquests vehicles a les pantalles de l’UJI, així com el repartiment de fullets informatius i l’elaboració d’una proposta sobre la necessitat de crear més places reservades en el futur.

Carbó va explicar que l’objectiu de la campanya és doble. D’una banda, la detecció de tots aquells vehicles mal aparcats en places reservades per a persones amb problemes de mobilitat o en les zones d’accés que suposen barreres d’accessibilitat a les persones amb discapacitat. De l’altra, la reeducació de la comunitat universitària per tal de conscienciar-la de les necessitats especials d’aquest col·lectiu.

Actualment la Universitat Jaume I compta amb 233 estudiants matriculats amb discapacitat o necessitats educatives especials, dels quals 64 tenen una problemàtica física, 54 malalties cròniques i 17 discapacitat sensorial visual. «Pensa amb els peus», així com la resta d’accions que es desenvolupen al llarg del curs dins del Projecte Inclou, busca fomentar la cultura inclusiva entre la comunitat universitària.

A més a més, des del Programa d’Atenció a la Diversitat es treballa per a facilitar el dia a dia a aquest col·lectiu mitjançant la implementació de bones pràctiques inclusives. Com va assenyalar Carbó, l’UJI compta amb diversos espais pensats per a persones amb discapacitat o necessitats especials: l’espai d’estudi adaptat, ubicat a l’edifici de la Biblioteca; i els dos espais de descans, un situat a l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals i l’altre al Pavelló Poliesportiu. També des del Programa d’Atenció a la Diversitat es facilita l’adaptació de les aules atenent a les situacions personals de cada estudiant.

Aibar i Carbó van coincidir que «l’UJI és tot un referent d’inclusivitat». Va ser la primera universitat espanyola a recollir uns estatuts propis que reconeixen el suport al col·lectiu d’estudiant discapacitat, i compta amb diversos premis d’associacions del món de la diversitat que reconeixen l’accessibilitat del campus.

Fotografies de l’acte

Vídeos en altres formats