«Waiting for justice» mostra el rostre més amarg d’Àfrica La Universitat Jaume I celebra el desè aniversari d’Imaginària amb 21 exposicions fotogràfiques repartides en 12 localitats de la província

15/05/2013 | MARÍA BENAVENTE MARTÍNEZ

• Imaginaria Llotja del Cànem imaginaria imaginaria

Una trentena de menors complien condemna a la presó central de Freetown, Sierra Leone, al 2010. | FOTO: FELIPE LEDESMA

Milers de xiquets viuen empresonats i desesperats a les presons d’Àfrica mesclats amb adults en condicions terribles que posen en perill les seues vides. La superpoblació de les presons, la violència, l’assetjament sexual, la malnutrició, l’escassetat d’aigua, les malalties infeccioses i la falta d’higiene i d’atenció sanitària són la norma.

Aquesta crua realitat és la que mostra «Waiting for justice», una exposició de Fernando Moleres que es pot visitar a la Llotja del Cànem, Seu de la Ciutat, des del 10 de maig fins al 15 de juny en el marc d’Imaginària, el cicle de fotografia que cada primavera organitza la Universitat Jaume I.

L’impactant treball de Moleres ha sigut realitzat a la presó central de Freetown, Sierra Leone, durant l’any 2010, on una trentena de menors complien condemna d’anys de presó sense haver rebut ajuda per part d’advocats. Un exemple és Abdul Moresey, un xiquet africà que va arribar a la presó el 2007 acusat d’assassinat per part de la família del seu millor amic, qui es va ofegar quan era al riu amb Abdul. Sense cap tipus d’ajuda ni visita, Abdul es troba pres des de fa quatre anys esperant el judici per un crim que probablement no ha comès.

La majoria dels països africans van ratificar el 1990 la Convenció dels Drets del Xiquet de les Nacions Unides que prohibeix expressament empresonar menors de 18 anys. No obstant això, Fernando Moleres, mereixedor de reconeguts premis  fotogràfics com ara el Word Press Photo, W. Eugene Smith Prize i Erna and Victor Hasselblad Foundation Grant, destapa amb aquesta interessant exposició que la realitat és molt diferent. «El meu aterratge a la presó central de Freetown va ser dur», declara el fotògraf. «Un blanc amb una càmera i 1.300 presos en condicions de desesperació».

Imaginària s’ha consolidat durant els 10 anys de trajectòria com un aparador per a promocionar, encoratjar i difondre amb la major dignitat possible centenars de fotògrafs, uns de reconegut prestigi, uns altres de nous talents. Al llarg d’aquests deu anys, la Universitat Jaume I ha organitzat en el marc d’aquest cicle més de 300 activitats relacionades amb la promoció fotogràfica –exposicions, projeccions i esdeveniments– en una quinzena de localitats de les distintes comarques de Castelló.

Per a aquesta edició tan especial en què es commemora el desè aniversari d’Imaginària, l’UJI, a través del Servei d’Activitats Socioculturals i en col·laboració amb diverses entitats, ofereix 21 exposicions fotogràfiques que es podran contemplar des del 9 de maig fins al 30 de juliol en 12 localitats de la província. Tot un ventall cultural que com cada primavera la Jaume I posa a l’abast de la societat.

Més informació: http://www.uji.es/bin/asc/fotograf/1213/imaginav.pdf