Mike Weed: «El turisme esportiu és molt més que la suma de turisme i esport» El XVI Congrés Internacional de Turisme Universitat i Empresa va comptar amb un centenar d’assistents

15/05/2013 | MARÍA BENAVENTE MARTÍNEZ

• Congrés Internacional de Turisme congresturisme turisme

Moliner, Bataller, Climent, Benavent, Buch i López durant l'acte d'inauguració del Congrés.| FOTO: DAMIÁN LLORENS

L’expert britànic en turisme i esport Mike Weed va ser el ponent d’honor del XVI Congrés Internacional de Turisme Universitat i Empresa, celebrat el 8 i 9 de maig de 2013 a la sala d’actes de l’edifici de Postgrau i Consell Social de la Jaume I amb l’organització de la Universitat Jaume I i la Fundació Universitat Jaume I-Empresa. En aquesta ocasió, el congrés, que va repetir l’èxit d’anterior edicions amb aproximadament un centenar d’assistents, va portar per títol «Els espais d’oci i esport com a dinamitzadors turístics».

Mike Weed, que té una llarga trajectòria en aquest àmbit i ocupa diversos càrrecs com el de director del Departament de Ciències Esportives, Turisme i Oci a la Universitat de Canterbury, va abordar el turisme esportiu com a producte, analitzant la demanda del mercat i les oportunitats que aquest sector ofereix. En aquest sentit, Weed va declarar que «el turisme esportiu és molt més que la suma de turisme i esport», i va afegir que «practicar esport en un lloc no habitual millora l’experiència».

Weed ha estat sempre vinculat amb la investigació, principalment analitzant el comportament dels turistes en relació amb l’esport. En funció d’aquest paràmetre, va realitzar una classificació genèrica dels tipus de turisme esportiu, que va des del turisme d’entrenament esportiu al turisme d’esport de luxe, passant pel turisme de participació esportiva, el d’esdeveniments esportius, i el d’esport suplementari.

Pel que fa al turisme d’esdeveniments esportius, el britànic va exemplificar aquesta modalitat amb les Olimpíades de Londres 2012. «Els grans esdeveniments –va declarar– poden millorar la imatge d’una destinació», encara que cal fer atenció a la sostenibilitat mediambiental i econòmica a llarg termini per a controlar-ne l’impacte. Els esdeveniments més petits, per la seua banda, «tenen un menor risc d’impacte negatiu i són més fàcils de mesurar, en detriment de la gran repercussió mediàtica».

L’expert en turisme esportiu va abordar també el turisme d’esport suplementari, que consisteix a oferir l’esport com a part de l’oferta d’oci d’una destinació. Aquesta modalitat, va assegurar Weed, comporta una oportunitat important per a la dinamització turística. En les seues paraules: «L’explotació de l’esport com a complement turístic pot diferenciar una destinació en l’actual entorn de gran competència». Aquesta idea enllaça amb la tendència del mercat que, com afirmava el president de la Diputació de Castelló, Javier Moliner, durant l’acte d’inauguració del Congrés, s’està desplaçant del «turisme de veure» cap al «turisme de fer».

L’acte d’inauguració del Congrés va comptar també amb la presència del rector de l’UJI, Vicent Climent; el president de la FUE-UJI i del Consell Social, Rafael Benavent; l’alcalde de Castelló, Alfonso Bataller; el conseller d’Economia, Indústria, Turisme i Ocupació de la Generalitat Valenciana i president de l’Agència Valenciana de Turisme, Máximo Buch, i el director del Congrés, Diego López Olivares.

El rector de l’UJI, Vicent Climent, va destacar en la seua intervenció el paper del coneixement, l’emprenedoria i la formació per a fer possible la generació de riquesa i llocs de treball basats en el turisme esportiu, paper en què la Universitat Jaume I està totalment implicada.