Descobert el tercer quadre perdut de la sèrie de les monomanies de Gèricault

19/05/2023 | SCP

Javier S. Burgos, investigador distingit de la Unitat Predepartamental de Medicina de la Universitat Jaume I de Castelló, ha descobert la tercera monomania inèdita del mestre del Romanticisme francès Théodore Géricault, dos-cents anys després de ser pintada i que romania oculta. El científic ha publicat en la prestigiosa revista The Lancet Neurology una carta («Letter») en la secció «Correspondence», on explica com ha arribat fins a aquesta pintura que permet avançar en la identificació de la sèrie completa després de les tres últimes identificacions.

El retrat representa a un monomaníac dels esdeveniments polítics, un tipus de malaltia mental segons els psiquiatres de l’època. Conegut com a «Retrat d’un home, anomenat el vandeà» es troba exposat en el Museu del Louvre, però fins ara no s’havia relacionat amb les monomanies, una sèrie de deu retrats de la qual fins ara només se’n coneixien set obres, les dues últimes identificades per aquest mateix investigador.

L'autor de La bassa de la Medusa, Théodore Géricault, va pintar cap a 1823 una famosa sèrie de deu retrats de malalts mentals que estaven interns en psiquiàtrics parisencs i que es coneix com «Les monomanies». D'aquests deu retrats, fins 2021 tan sols estaven localitzats cinc, exposats en museus de primer nivell del món, i que corresponen a les monomanies de l'enveja, la ludopatia, la fixació obsessiva, la cleptomania i el rapte de criatures. El tesó i les investigacions del professor Burgos van afegit dos nous títols de la sèrie: la melancolia religiosa i la borratxera i ara un tercer.

Els retrats, encarregats pel psiquiatre Étienne-Jean Georget al pintor Théodore Géricault a principis del segle XIX per a immortalitzar les expressions fisonòmiques de deu dels seus pacients, van ser adquirits després de la seua mort per dos dels seus alumnes, coneguts sols com «Lachèze» i «Maréchal», els qui les van dividir en dos jocs de cinc. Fins a l'any passat, només es coneixien les que havien sigut propietat de Lachèze. Les descripcions clíniques de les condicions mèdiques representades en aquestes pintures van ser fetes pels alienistes de l'època en els seus tractats.

Els altres cinc retrats havien romàs ocults des que es van pintar en el segle XIX, encara que se suposa que existien per una carta publicada en 1863 per un famós marxant d'art que va descobrir cinc dels quadres en un àtic a Baden-Baden. El gener de 2021, l'investigador Javier S. Burgos va revelar en la mateixa revista la localització del sisè dels retrats de les monomanies de Géricault, la melancolia religiosa, identificat en una col·lecció privada italiana.

Un any després, el mateix investigador va identificar el sèptim dels retrats, la monomania de la borratxera, en una xicoteta galeria de la ciutat de Versalles. I ara, l’investigador que continua amb les perquisicions de les dues obres que falten, revela l’existència de la vuitena monomania, la dels esdeveniments polítics.

The Lancet és una de les revistes mèdiques més prestigioses del món, va ser fundada en 1823 i es publica setmanalment per The Lancet Publishing Group. The Lancet Neurology és la revista especialitzada en Neurologia de The Lancet, i té un factor d'impacte de 59,935, la qual cosa la converteix en la primera revista del rànquing mundial en neurologia clínica.

Javier S. Burgos Muñoz (Port de Sagunt, València, 1971) és llicenciat en Ciències Biològiques (especialitat Bioquímica) per la Universitat de València i doctor en Ciències (especialitat Biologia Molecular) per la Universitat Autònoma de Madrid. Ha sigut professor i investigador en diverses universitats i centres de recerca, i ha dedicat gran part de la seua carrera científica a la recerca sobre la malaltia d'Alzheimer.

Ha ocupat llocs de responsabilitat i d'alta direcció en l'empresa biotecnològica, en fundacions de recerca biosanitària i en l'administració pública. Actualment, és investigador distingit de la Unitat Predepartamental de Medicina de la Facultat de Ciències de la Salut de la Universitat Jaume I de Castelló. En 2020 va publicar el seu primer llibre, Geografía de la locura, de l'editorial West Indies, i en 2021 Diseñando fármacos, de l'editorial Next Door Publishers.

Letter: https://www.thelancet.com/journals/laneur/article/PIIS1474-4422(23)00159-X/fulltext

Para más información sobre las monomanías de Géricault se pueden consultar las publicacions realizadas por Javier S. Burgos:

«Monomania of drunkenness by Géricault». The Lancet Neurology (2022). 21(9):774-775

«A new portrait by Géricault». The Lancet Neurology (2021). 20(2):90-91

«La sexta monomanía». Jot Down Magazine (2021)

«Los retratos perdidos de Géricault». Jot Down Magazine (2017)

Imatge: Museu del Louvre