La participació i la visibilitat de les dones en disciplines cientificotècniques millora però cal avançar encara en el disseny dels estudis i en el seu reconeixement

10/02/2023 | SCP

L’UJI commemora el Dia de la Dona i la Xiqueta en la Ciència amb diverses activitats institucionals i la intervenció de les seues científiques en xarrades i col·loquis.

La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha comentat durant l'obertura de les activitats de commemoració del Dia de la Dona i la Xiqueta en la Ciència que les dades de la universitat pública de Castelló constaten que «s’ha avançat en la participació de les dones en la direcció, gestió i formació vinculada a àmbits científics», que s’ha de consolidar i enfortir «perquè encara tenim marge de millora».

El percentatge d’alumnes matriculades als graus de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals ha crescut quatre punts i se situa en un 32%. Pel que fa a la investigació, en cinc anys, l’UJI ha passat de tenir 43 dones responsables de contractes a 67; i de 77 en projectes competitius a 132. A més, la meitat dels instituts estan dirigits per dones, encara que aquesta xifra baixa en el cas de la direcció d’empreses d’Espaitec o en el nombre de catedràtiques.

La primera autoritat acadèmica ha agraït especialment a les investigadores i científiques de l’UJI el seu treball perquè «la vostra activitat quotidiana és la millor manera de reivindicar les aportacions de les dones a la ciència, la innovació i la transferència. I el vostre exemple és imprescindible perquè les xiquetes tinguen referents propers i tangibles, per això és important que la universitat aprope la tasca investigadora a col·legis i instituts amb xarrades i visites».

Per la seua banda, la catedràtica de Ciència, Tecnologia i Gènere de l’Institut de Filosofia del Centre Superior d’Investigacions Científiques, Eulalia Pérez Sedeño, s’ha mostrat partidària dels programes per a incentivar la participació femenina o reformar l’estructura de les institucions com a estratègies per frenar els estereotips de gènere, però considera que el canvi ha d’anar més enllà i proposa una sèrie d'accions en l’àmbit de la metodologia i l’epistemologia.

En la seua opinió, els esforços s’han de centrar a construir un coneixement que no discrimine ni puga ser utilitzat per mantenir el caràcter subordinat de les dones; per això caldria abordar les disciplines amb una nova mirada i analitzar els biaixos metodològics en les hipòtesis o les pràctiques cientificotècniques que posen l’home com a únic subjecte i objecte del coneixement científic.

Per aconseguir això, la catedràtica de Lògica i Filosofia de la Ciència recomana identificar, en la bibliografia rellevant, les diferències i semblances de sexe/gènere; revisar, des d’una perspectiva de gènere, les teories i conceptes de l’àrea; analitzar si l’objecte d’estudi contribueix o disminueix la desigualtat i examinar, des d’aquesta perspectiva, les preguntes que es plantegen en la investigació i la hipòtesi de l’estudi.

A continuació, hi ha hagut una taula redona moderada per Mercè Correa Sanz, directora de l’Escola de Doctorat, amb la participació d’Eulalia Pérez Sedeño; les investigadores de la Universitat Jaume I Pilar Safont Jordà (Dept. d'Estudis Anglesos), Irene Epifanio López (Dept. de Matemàtiques) i Esther Castillo Gómez (Unitat Predepartamental de Medicina) i la tecnòloga Silvia Estupiñá Ariño (EFI).

Les científiques han coincidit en afirmar que encara resten biaixos de gènere per superar pel que fa al nombre de dones en les titulacions més vinculades a la ciència i la tecnologia, la seua participació en departaments més tecnològics de les empreses, les diferències d’actitud en la pràctica docent o investigadora o la pressió social, familiar o personal a què estan sotmeses quan exerceixen diversos rols. A més, han destacat la importància que juga l’educació en aquest tema i el paper fonamental dels mitjans de comunicació per fer visible la contribució de les dones a la ciència i a la tecnologia.

Durant les setmanes prèvia i posterior a la commemoració investigadores de la universitat pública de Castelló s’han desplaçat fins a centres educatius de Benassal, Castelló de la Plana, Nules, Orpesa, Sagunt i Vila-real per oferir xarrades o activitats pràctiques. El dia 15, la professora de Microbiologia Rosa de Llanos, investigadora d’infeccions microbianes oportunistes, participarà en una taula redona en l’Institut d’Agroquímica i Tecnologia d’Aliments (IATA-CSIC) a Paterna (València).

La Fundació Isonomia de l’UJI també ha organitzat dues exposicions i una conferència:

Exposició fotogràfica «Elles tenen la fórmula», IES Torre del Rei, Orpesa (6-13 de febrer)

Exposició «Enginyera... per què no?» (6-26 de febrer) i conferència «Enginyera... per què no?», IES Jaume I (15 de febrer), Borriana

Fotonotícia de la jornada